Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • Ekonomi/
  • Ekonomisystemet Raindance/
  • Projektmodulen/
  • Frågor och svar om Projektmodulen/
  • Gå till Stöd och service Ekonomi
    • Ekonomi A-Ö
    • Kontakter
    • Betalningar
    • Blanketter/Mallar
    • Bokslut
    • Budget & Prognos
    • AEU-nytt
    • Ekonominytt
    • Ekonomisk uppföljning
    • Ekonomisystemet Raindance
      • Anläggningsregister
      • Bokföringsorder
      • Frågor och svar om Raindance
      • Handledningar Lathundar Filmer
      • Inloggning Raindance
      • Kundfakturor
      • Leverantörsfakturor
      • Månadsbokslut Periodstängning
      • Periodöppning
      • Projektmodulen
        • Frågor och svar om Projektmodulen
      • Valuta
      • Versionsbyten
    • Fakturaadress / Leverantörsinformation
    • Finansiering
    • Forskningsstöd – ekonomiadministration
    • Kontraktsdatabas KDB - Arkiv
    • Redovisning
    • Stipendium
    • Tidplaner
    • Utbildning

Frågor och svar om Projektmodulen

Frågor och svar om Projektmodulen

Innehåll:
Vilka projekt ska finnas i projektmodulen?
Vilken information avseende ett projekt ska finnas i projektmodulen?
Flera finansiärer till ett projekt
När fakturera/rekvirera från reskontran och när från projektmodulen
Status PREL/ÖPPN
Projektnummer
Forskningsämne
12:e delar (VR, Cancerfonden, Forte, Formas)
Kundid
Medfinansiering
 

Vilka projekt ska finnas i projektmodulen?

Alla projekt ska finnas i projektmodulen (PM), utom XXX01,03,04,07. De projektgrupperna kommer överhuvudtaget inte förekomma i PM. Eventuellt laddade projekt i XXX01,03,04 och 07 kommer att tas bort från projektmodulen i ett senare skede.

Vilken information avseende ett projekt skall finnas i projektmodulen?

Alla obligatoriska fält måste vara ifyllda för varje projekt.

Flera finansiärer till ett projekt

För projekt som har flera finansiärer välj den största och lägg in den i projektmodulen. Denna kan då rekvireras från projektmodulen, medan resterande måste rekvireras ifrån kundreskontran.

När fakturera/rekvirera från reskontran och när från projektmodulen.

Det går att rekvirera och fakturera både från projektmodulen och reskontran. Den enda skillnaden är att från projektmodulen kan man ärva återkommande information samt kontering. Rekvirering av bidrag sker som regel ifrån projektmodulen, undantag är för projekt som har flera finansiärer (se stycket ”fler finansiärer till ett projekt”). I dagsläget går alla kundfakturor från projektmodulen över med 25% moms. Ska det inte vara 25% moms korrigeras detta i kundreskontran alternativt att fakturan ställs ut direkt i kundreskontran från början. Fakturering av §4 intäkter sker alltid direkt i kundreskontran.

Status PREL/ÖPPN

Projektupplägget har projektstatus PREL som standard. För att AEU ska veta att du är klar med ditt projektupplägg kommunicerar du detta genom att ändra projektstatus till ÖPPN. Ingen ytterligare information behöver anges vid ett nyupplägg. Vid ändring av ett redan upplagt projekt ändrar man projektstatusen till ÖPPN men skriver också tydligt i textfältet Kommunikation AEU vad som ska ändras (t.ex. Ändra fältet projekttitel till ”Forskare X Cancerfonden 18-21”). OBS! Använda inte ekonomisupportmailen till denna typ av ärenden.

Projektnummer

Alla uppgifter på ett projekt är ändringsbara utom själva projektnumret. Dock kan du inte själv ändra alla dessa uppgifter. Vill du ändra ett fält som inte är editeringsbart, se status PREL/ÖPPN.

Forskningsämne

Vi är ålagda att rapportera vår forskning per forskningsämne till SCB årligen. Tidigare år har uppdelningen gjorts centralt av AEU men för att förbättra kvaliteten sker nu detta på projektnivå.
Forskningsämne måste väljas om det är forskning för VSH 210,220 och  230. Valet ”ej forskning” ska inte användas där.

För hjälp med att välja rätt forskningsämne så klicka på länken nedan för att få mer information.
http://www.scb.se/contentassets/10054f2ef27c437884e8cde0d38b9cc4/standard-for-svensk-indelning--av-forskningsamnen-2011-uppdaterad-aug-2016.pdf

12:e delar (VR, Cancerfonden, Forte, Formas)

De bidragsgivare som betalar ut sina bidrag i 12:e delar (VR, Cancerfonden, Forte, Formas) ska det inte skapas rekvisitioner på.

Kundid

Fältet kundid gick inte att läsa in på de projekt som lästes in från KDB, detta måste kompletteras på de projekt som ni avser att rekvirera ifrån. Prövar ni att rekvirera från ett projekt som saknar kundid, så får ni detta felmeddelande: ” Kund för fakturering saknas”. Informera AEU vilket kundnummer som ska användas på projektet genom att ändra status till ÖPPN och skriv in kundnumret i fältet kommunikation AEU. Har du flera projekt så samla gärna ihop allesamman och skicka in till ekonomisupport@uadm.uu.se. Vi behöver veta projektnummer och kundnummer.

Medfinansiering

Medfinansiering, information avseende ändrad rutin.

Medfinansiering kommer att hanteras direkt i Raindance. De filer som tidigare skickades in med beräknad medfinansiering ska inte längre användas. Nedanstående översiktliga beskrivning skall ses som en vägledning avseende hur det är tänkt att fungera.

Det finns fyra fält avseende medfinansiering i Projektmodulen.

För att medfinansiera ett projekt i RD2018 så anger man

Medfinansiering J ( JA)

Medfinansbelopp (När bidragsgivaren har specificerat ett exakt belopp)
Påläggsprocent (Hur många procent indirekta godkänner finansiären)
Fördelningsbas (Hur många procent av ”vad för typ av kostnader” godkänner finansiären)

I RD2017 angavs hur många procent av Basen(kostnaderna) som skulle medfinansieras.
I RD2018 anges hur många procent av Basen (Fördelningsbaser, kostnader) som finansiären godkänner av de indirekta.

EXEMPEL
Finansiären godkänner 15% i indirekta kostnader.

Tänk dig att projektet bara har 100.000 kronor i lönekostnader i januari vilket genererar indirekta på 22.000 kronor (institutionens påslag är 22%) . Om vi har fyllt i följande i Projektmodulen:

 

Medfinansieringssnurran kommer att utgå från de 22.000kr som har bokats och sedan räkna av 15.000kr(100.000*0,15) och därmed boka medfinansiering på 7000kr.

Innehållsansvarig: Anders Westin 30 juni 2021

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.