Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare
Support / Hjälpsidor

SysInfo SysInfo

Medarbetarportalen - Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Start
  • Din anställning
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Att vara anställd
    • Bisysslor
    • Ersättningar/utlägg
    • Friskvård
    • Föräldraledighet och VAB
    • Karriär
    • Kompetensutveckling
    • Lön och förmåner
    • Nyanställd
    • Nätverk
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Kommunikation
    • Konferens och resfria möten
    • Lokaler
    • Kris och krisstöd
    • Miljöarbete
    • Mål- och regelsamlingen
    • Rekrytera och anställa
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Tillgänglighet och olika stöd
    • Upphandling
  • Forska
    • Avtal
    • Finansiering
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forsknings- och utbildningsstrategier
    • Geodata och GIS
    • Internationella nätverk och samarbetsprojekt
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och ramverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska högtider
    • Alumnverksamhet
    • E-förvaltning
    • Film- och nyhetskanaler
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Lika villkor
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Mål och strategier
    • Priser och utmärkelser
    • Pågående projekt
    • Rektorsseminarier
    • Uppsala universitets arkiv
  • Katalogen
  • Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen

NavigateServicePortlet NavigateServicePortlet

!
Support och hjälpsidor

Här-är-du Här-är-du

  • Stöd och service/
  • Ekonomi/
  • Ekonomisystemet Raindance/
  • Leverantörsfakturor/

PageHeaderPortlet PageHeaderPortlet

Det finns innehåll kopplat till denna sidan

NavigatePortlet NavigatePortlet

  • Ekonomi
    • Ekonomi A-Ö
    • 2020: Universitetsgemensam IT
    • Kontakter
    • Betalningar
    • Blanketter/Mallar
    • Bokslut
    • Budget & Prognos
    • Ekonominytt
    • Ekonomisystemet Raindance
      • Anläggningregister
      • Bokföringsorder
      • Frågor och svar om Raindance
      • Handledningar Filmer
      • Inloggning Raindance fr o m 2018
      • Inloggning Raindance t o m 2017
      • Internfakturor
      • Kundfakturor
      • Leverantörsfakturor
        • Svenska fakturor
        • Utländska fakturor
        • Frågor och svar om leverantörsfaktura
        • Betalningspåminnelser
        • Bluffakturor
        • Inkassofakturor
        • Moms
        • Sändningar till Nordea/ Danske Bank
      • Periodstängning
      • Projektmodulen
      • Rapporter / Uppföljning
      • Versionsbyten
    • Fakturaadress / Leverantörsinformation
    • Finansiering
    • Forskningsstöd – ekonomiadministration
    • Frågor & svar - ekonomiadministration
    • Kontraktsdatabas KDB - Arkiv
    • Lathundar
    • Redovisningsfrågor
    • Redovisningsmodellen
    • Redovisningsplan
    • Stipendium
    • Tidplaner

TextPortlet TextPortlet

Leverantörsfakturor

Leverantörsfakturor hanteras i ett elektroniskt flöde i Raindance. Varje dag importeras skannade fakturor och e-fakturor (format Svefaktura). Fakturorna granskas och kontrollattesteras, konteras samt beslutattesteras och signeras i det elektroniska flödet. Läs mer om den hanteringen i lathundarna Kontrollattest leverantörsfaktura, Kontera leverantörsfaktura och
Beslutsattest leverantörsfaktura.

När leverantörsfakturan har attesterats och signerats i sin helhet är den klar att på förfallodagen betalas ut till leverantören. För information om när avdelningen för ekonomi och upphandling (AEU) sänder utbetalningar se Sändningar för utbetalningar till Nordea/Danske Bank.

Beställning

Innan beställning kontrollera om varan/tjänsten finns att avropa. Läs mer om inköp och upphandling på sidan Beställa varor/tjänster.

Vid beställningstillfället ska referenskod, referensnamn och faktureringsadress lämnas till leverantören. I första hand önskas att fakturan skickas som e-faktura. Läs mer nedan under Fakturaformat.

30 dagars betalningsvillkor m.m.

Uppsala universitet tillämpar de betalningsvillkor som gäller generellt inom staten dvs 30 dagars kredittid från ankomstdatum. Skulle en faktura bli betald tidigare än 30 dagar innebär det inte att universitetet accepterar kortare tid. Universitetet godtar inte heller order-, fakturerings-, expeditions- eller påminnelseavgifter. Dröjsmålsränta debiteras enligt Räntelagen (SFS 1975:635).

Referenskod/Fakturareferens

  • De som vid Uppsala universitet (UU) beställer en vara eller tjänst ska alltid lämna en referenskod till leverantören.
  • Koden ska anges i fältet "Er referens" (referensfält 1) eller motsvarande på fakturan, ingen annan information ska anges i det fältet.
  • Referenskoden består av 6 tecken. Strukturen är 3 siffror direkt följda (utan mellanslag) av ytterligare 3 tecken (bokstäver/siffror).
  • Varje institution/motsvarande har minst en referenskod (grundkod) bestående av 3 siffror följt av 3 nollor.
  • Om det saknas referenskod på fakturan ska beställaren påminnas om att referenskod ska lämnas vid beställning alternativt att leverantören påminns om att referenskod ska anges på fakturor ställda till UU.
  • Uppsala universitets referenskoder (grundkoder)

Referensnamn

Vid beställning bör beställaren förutom referenskod uppge referensnamn som ska anges i ett annat referensfält än det för referenskod eller i fakturatexten.

Faktureringsadress

Alla pappersfakturor som kommer från svenska leverantörer (de som har svenskt momsregistreringsnummer och som fakturerar i SEK) skickas direkt till skanningsföretaget. Till faktureringsadressen sänds enbart faktura och eventuella specifikationer/bilagor. Ordererkännande och ev. påminnelser sänds till institutionens postadress.

Faktureringsadressen är:

Uppsala universitet
PG1254
737 84 Fagersta

Om svenska leverantörer skickar fakturor till institutionen finns information hur de ska hanteras på sidan Svenska leverantörsfakturor.

Utländska leverantörer (leverantörer som inte har svenskt momsregistreringsnummer och/eller som fakturerar i utländsk valuta) ställer ut sina fakturor till institutionens adress. Institutionen skickar sedan utländska leverantörsfakturan vidare för skanning på avsedd adress, läs vidare på sidan Utländska leverantörsfakturor.

Fakturaformat

I första hand önskar universitetet att svenska leverantörer ställer ut e-fakturor eller pappersfakturor. Utländska leverantörsfakturor ska skickas som pappersfakturor med institutionen som faktureringsadress. Universitetet kan även ta emot PDF-fakturor.

PDF-fakturor

Om leverantörer väljer att skicka PDF-fakturor ska de skickas till en e-postadress vid institutionen. Hela fakturan inklusive bilagor måste finnas i samma PDF-dokument.  Institutionen sänder sedan PDF-fakturan vidare för skanning via AEU på en särskild e-postadress.
För mer information se sidan Svenska leverantörsfakturor och Utländska leverantörsfakturor.

Svensk eller utländsk leverantör

Schema för hjälp att bedöma om en leverantör/privatperson är att anse som svensk eller utländsk leverantör i Raindance. (Utländska leverantörer har i Raindance id-nr som börjar på U.)

Arkivering

UU är skyldiga att arkivera inkomna handlingar i det formatet som det anländer till myndigheten enligt gällande arkivbestämmelser.

Information om leverantörsfakturor finns även att läsa på sidorna:

  • Svenska leverantörsfakturor
  • Utländska leverantörsfakturor
  • Handledningar/Lathundar
  • Betalningspåminnelser
  • Bluffakturor
  • Inkassofakturor
  • Information till våra leverantörer
  • Leverantörsfaktura – Frågor och svar
  • Moms på leverantörsfakturor
  • Sändningar till Nordea/Danske Bank
  • Verifikationsdatum på leverantörsfakturor

 Frågor som gäller redovisningen hänvisas till avsnittet Redovisning.

 

Innehållsansvarig: Maud Tellström 15 november 2019

PageFooterPortlet PageFooterPortlet

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris