Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val
  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Stöd för innovation och samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Corona
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Centralarkivet
    • Donationer och sponsring
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Stöd och service/
  • Blanketter, mallar och verktyg/
  • Universitetsdirektörens beslutsmöte/
  • Gå till Stöd och service Blanketter, mallar och verktyg
    • Dokument och mallar för rektorsbeslut
    • Universitetsdirektörens beslutsmöte

Universitetsdirektörens beslutsmöte

Rutin för universitetsdirektörens beslutsmöte

Observera deadline för anmälan av ärenden: klockan 11.00 torsdagen veckan innan mötet.
Eventuella avvikelser noteras under kommande mötesdatum.

Universitetsdirektörens beslutsmöte äger normalt rum en gång per vecka. Du som handlägger ett ärende av sådan karaktär att det ska beslutas av universitetsdirektör ska bereda ärendet på följande sätt:

  • Lägg in samtliga relevanta handlingar i ditt ärende i W3D3 (diariet). (Här hittar du mer information om W3D3.)
  • Anmäl ditt ärende via denna e-postlänk till sekreteraren för beslutsmötet, Pernilla Lönner. Detta ska ske senast klockan 11.00 på torsdagen veckan innan mötet (se nedan för ev. avvikande datum). När anmälan görs ska samtliga relevanta handlingar finnas på plats i W3D3. 

Lämna vid anmälan uppgift om:

  1. mötesdatum,
  2. ärendemening,
  3. diarienummer,
  4. namn på föredragande,
  5. vilka handlingar i ärendet som utgör underlag till mötet (samma namn som i diariet, t.ex. förslag beslut, PM, avtal etc.),
  6. vilken handling/vilka handlingar som universitetsdirektören ska signera,
  7. namn på annan person som följer med (om aktuellt).

Vid mötet

  • På beslutsmötet föredrar du kortfattat ärendet för universitetsdirektören och akademiombudsmannen. Om du själv inte kommer att föredra ärendet utan skickar någon annan i ditt ställe ska detta meddelas sekreteraren för beslutsmötet.
  • Beslutsmötet hålls i Segerstedthuset och information om aktuell möteslokal skickas med kallelsen till respektive möte. Om du inte har din arbetsplats i Segerstedthuset kan du kontakta sekreteraren för att få en Zoomlänk till mötet. 
  • Du som föredragande ansvarar för att ta med de handlingar som ska signeras till beslutsmötet. Om du behöver delta via Zoom kan universitetsdirektören använda sig av digital signatur (läs om digital signatur vid Uppsala universitet).
  • Efter att beslut fattats avvaktar du med att stänga ditt ärende i W3D3 tills beslutsprotokollet kopplats till ärendet av sekreteraren för beslutsmötet.
  • OBS! Du som föredragande ansvarar även för att handlingar som skrivits under på mötet (avtal, beslut, PM etc.) diarieförs och expedieras.
     

Vilka handlingar ska finnas i W3D3?

1. En PM som kortfattat förklarar ditt ärende (se mall nedan).

2. Den handling du vill ska undertecknas av universitetsdirektören.

3. Eventuellt beslut (se mall).
Observera att det förs beslutsprotokoll vid sammanträdet. Särskilda beslutshandlingar krävs i normalfallet inte t.ex. vid beslut om godkännande att prefekt ingår avtal om uppdragsforskning/uppdragsutbildning överstigande delegation. Protokollsutdraget från mötet räcker i det fallet. Om du är osäker om vad som gäller i ditt ärende – kontakta sekreteraren för mötet.

4. Övriga handlingar som är relevanta i ärendet och som universitetsdirektören bör ta del av innan beslut fattas.

Exempel 1: Du har ett avtal som universitetsdirektören ska skriva under. Registrera själva avtalet samt en PM som i korthet beskriver ditt ärende (se mall nedan). Registrera även juridiska avdelningens eventuella kommentarer. (Särskild beslutshandling krävs inte i normalfallet).

Exempel 2: Du har upprättat ett förslag till handläggningsordning som universitetsdirektören ska fastställa. Registrera den föreslagna handläggningsordningen samt förslag till beslut. Ifall det finns mycket att redogöra för i ärendet komplettera också med en PM. (Särskild beslutshandling krävs i normalfallet).

Mallar:

PM
Beslut

Om ditt ärende ska vidare till rektor för undertecknande ska särskild PM-mall användas (ärende utanför RS). Kontakta sekreteraren för att få tillgång till denna PM-mall alternativt ladda hem den från RS-portalen.
 

Kommande mötesdatum:

Höstterminens första beslutsmöte äger rum måndag 22 augusti kl. 13.30. För akuta, externa ärenden som måste beslutas av universitetsdirektören innan 22 augusti gäller dessa instruktioner.

HT-22 
Måndag 22 augusti kl. 13.30
Tisdag 30 augusti kl. 14.00 (Obs dag och tid, deadline som vanligt torsdagen innan)
Måndag 5 september kl. 13.30
Måndag 12 september kl. 13.30
Måndag 19 september kl. 13.30
Måndag 26 september kl. 13.30
Måndag 3 oktober kl. 13.30
Måndag 10 oktober kl. 13.30
Måndag 17 oktober kl. 13.30
Måndag 24 oktober kl. 13.30
Måndag 31 oktober kl. 13.30 (Per Abrahamsson beslutsfattare)
Måndag 7 november kl. 13.30
Måndag 14 november kl. 13.30
Måndag 21 november kl. 13.30
Måndag 28 november kl. 13.30
Måndag 5 december kl. 13.30
Måndag 12 december kl. 13.30
Måndag 19 december kl. 13.30

Innehållsansvarig: Pernilla Lönner 04 juli 2022

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.