PageHeaderPortlet PageHeaderPortlet

TextPortlet TextPortlet

Garanti och returanmälan

Garanti

Tyvärr händer det nu och då att den utrustning man köpt slutar att fungera eller att den inte fungerar första gången när den skall användas. Är problemet inte orsakat av handhavande, kan garanti åberopas för korrigering av felet inom viss tid från inköp. Vanligen omfattas produkter som datorer, skrivare, etc. av 3 års garanti. För komponenter och liknande gäller normalt 12 månaders garanti.

Garantihanteringen varierar mellan olika tillverkare och leverantörer. Många tillverkare har en egen garantihantering som du själv vänder dig till för åtgärd. Kontrollera om tillverkaren eller leverantörören av din produkt finns i bifogad länk: Om garantier

Om du inte hittar aktuell tillverkare eller leverantör enligt ovan så fyller du i Formuläret för garanti.

Enheten för upphandling och inköp kommer då att hjälpa dig med garantiärendet.

Felleverans

Felleverans innebär helt enkelt att leverantören har skickat något annat än det du beställt. Naturligtvis har du rätt att få varan utbytt utan kostnad men leverantören kan vägra utbyte om originalförpackningen är bruten. Var således noga med att kontrollera att rätt vara levererats innan förpackningen bryts.

För att åberopa åtgärd p.g.a. felleverans Formuläret för felleverans.

Felköp

Som myndighet har vi inte den ångerrätt som man har som privatperson när vi beställer varor.

Vi på inköp kan dock alltid höra med leverantören om denne är beredd att ta tillbaka en order.

En retur av ett felköp förutsätter att originalförpackningen är obruten.   Om en leverantör godkänner en retur står du som beställare alltid för returfrakt samt i en del fall debiteras en viss summa av ordervärdet.

Kan ditt ärende inte hanteras via något av ovanstående alternativ, kontakta gärna oss på enheten för upphandling och inköp via inkop@uu.se