Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Forska/
  • Infrastruktur och resurser/
  • Inventering av behov av forskningsinfrastruktur/
  • Gå till Forska Infrastruktur och resurser
    • Administrativt system forskningsinfrastrukturer (iLab)
    • Inventering av behov av forskningsinfrastruktur
    • Nämnden för forskningsinfrastruktur
    • Testa center

Inventering av behov av forskningsinfrastruktur

Inför VR:s inventering av forskningsinfrastrukturbehov

Nu är det dags att påbörja Uppsala universitets interna inventering av behov av forskningsinfrastruktur av nationellt intresse, inför Vetenskapsrådets utlysning om bidrag till forskningsinfrastruktur av nationellt intresse 2023.

 

Inventeringen kommer ske via en enkät 

De behov av forskningsinfrastruktur som identifieras i inventeringen kommer först att prioriteras på områdesnivå och sedan kommer en universitetsövergripande prioritering att göras. Rektor fattar beslut om vilka behov av forskningsinfrastruktur av nationellt intresse som Uppsala universitet står bakom.

Endast behov som har inkommit som en behovsanmälan och som har prioriterats av Vetenskapsrådet kan komma ifråga för själva utlysningen om bidrag.

Läs mer på Vetenskapsrådets hemsida.
 

Behov som kan vara aktuella för den här inventeringen är:

  • Forskningsfrågor – där det idag saknas såväl infrastruktur som befintlig teknologi till en befintlig infrastruktur som kan bedömas vara av nationellt intresse i sig själv eller i samarbete med infrastruktur vid andra universitet/myndigheter.
  • Ny infrastruktur eller behov av att utveckla existerande resurser till en infrastruktur av nationellt intresse.
  • Större uppgraderingar av befintliga infrastrukturer
  • Ny internationell forskningsinfrastruktur.
  • Svenskt deltagande i befintliga internationella organisationer.

Tidsplan
 

  • 12 april till 5 maj 2021: Inventering av forskare vid UUs behov av nationell forskningsinfrastruktur via en enkät.
  • 11 juni 2021: Respektive vetenskapsområde gör sin prioritering av inkomna behov.
  • 14 juni till 2 augusti 2021: Kompletterande frågor skickas till de forskare som föreslagit de behov som av vetenskapsområdena bedömts vara starkt eller måttligt prioriterade.
  • 9 augusti 2021: Respektive vetenskapsområde bedömer svaren på de kompletterande frågorna samt bedömer om det finns tvär och/eller mångvetenskapligt intresse.
  • 16 augusti 2021: Infrastrukturrådet gör en universitetövergripande prioritering och lämnar ett förslag till beslut till rektor.
  • 31 augusti 2021: Rektor fattar beslut om Uppsala universitets prioritering av behov av nationell forskningsinfrastruktur.
  • Början av september 2021: Prefekter och forskare informeras om Uppsala universitets prioritering av behov av nationell forskningsinfrastruktur.
  • 8 september till 6 oktober 2021: Vetenskapsrådets behovsinventering är öppen i Prisma.

Stöd för processen

Vid varje vetenskapsområde finns stöd för behovsinventeringen:

Teknat:
Carmen Medina och Cecilia Alsmark (carmen.medina@uadm.uu.se)  (cecilia.alsmark@uadm.uu.se)

MedFarm:
Erik Ullerås (erik.ulleras@uadm.uu.se)

HumSam:
Anders Westlin (anders.westlin@uu.se)

Samordning av processen:
Anne-Sophie Fröjmark (anne-sophie.frojmark@uadm.uu.se)

Innehållsansvarig: Anne-Sophie Fröjmark 12 april 2021

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.