Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Forska/
  • Forskningsdata/
  • Myndighetskrav, juridik och etik/
  • Gå till Forska Forskningsdata
    • Myndighetskrav, juridik och etik
      • Forskningsdata - allmän handling och arkivering
      • Personuppgifter i forskningsdata
    • Planera hanteringen av data
    • Skapa, samla in och återanvända data
    • Dokumentera och organisera data
    • Lagra data och samarbeta
    • Publicera data
    • Kontakt

Myndighetskrav, juridik och etik

Myndighetskrav, juridik och etik

Uppsala universitet är vanligtvis huvudman för de forskningsdata som produceras vid lärosätet och ansvarar för att data och tillhörande dokumentation hanteras i enlighet med det juridiska ramverk som reglerar verksamheten vid myndigheten. Av särskild vikt för forskningsdata är de författningar och regelverk som rör:

  • offentlighetsprincipen, allmän handling, sekretess och arkivering
     
  • hantering av personuppgifter

God hantering av forskningsdata är grundläggande för vetenskaplig kvalitet, forskningens integritet och god forskningssed. Det finns ett antal lagar, rekommendationer och etiska riktlinjer och som reglerar och ställer krav på forskning och hanteringen av forskningsdata. CODEX - regler och riktlinjer för forskning ger en bra översikt.

För forskningsprojekt som bedrivs i samarbete med andra lärosäten och andra externa parter är det viktigt att avtal som reglerar juridiska aspekter kring samverkan, äganderätt och ansvar gällande forskningsdata upprättas, samt att nödvändiga tillstånd finns på plats, se Planera hanteringen av data. Tänk även på att externa finansiärer kan ha krav på hur data ska hanteras.

Dokumentation av data

För att universitetet ska kunna uppfylla ställda myndighetskrav och säkerställa att forskningshandlingar finns tillgängliga och bevaras, samt för att medarbetare och externa parter ska kunna förstå, följa och granska den genomförda forskningen krävs att data och andra delar i ett projekt dokumenteras.

Dokumentation av forskningsdata kan omfatta hur data har genererats och även beskriva prover, metoder, processer, källkod och andra verktyg som data är beroende av. Väl beskrivna data bidrar till att forskningens metoder och resultat kan verifieras och försvaras. God dokumentation är även viktig för att uppfylla de så kallade FAIR-principerna som syftar till att göra data sökbara, tillgängliga, interoperabla och återanvändningsbara.

Genom att dokumentera metoder, data och resultat upprätthåller man:

  • Bra förutsättningar för spårbarhet, reproducerbarhet och validering av resultat
  • God forskningssed och möjlighet att försvara sig vid anklagelser om oredlighet i forskning
  • Kontinuitet om personal i ett projekt lämnar eller tillkommer
  • Tydlighet i samarbeten och undviker onödig duplicering av arbete
  • Möjligheter att hävda immateriella rättigheter och söka patent
  • God kvalitet på data som ska delas, publiceras och återanvändas
  • Möjlighet att uppfylla de myndighetskrav som reglerar forskningen

Se även:

  • Att hantera forskningsdata och -handlingar (CODEX)
  • Dokumentera och organisera data

Innehållsansvarig: Christer Lagvik 09 januari 2023

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.