Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val
  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Stöd för innovation och samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Corona
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Centralarkivet
    • Donationer och sponsring
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Forska/
  • Forskarutbildning/
  • Medicin och farmaci/
  • För doktorander/
  • Hur påverkas disputationer och forskarstudier av Covid-19?/
  • Gå till Forska Forskarutbildning
    • Medicin och farmaci
      • För doktorander
        • Hur påverkas disputationer och forskarstudier av Covid-19?
          • KUF-info om disputationer 2020-06-10
          • KUF-info om disputationer 2020-05-06
          • KUF-info om disputationer 2020-03-31
        • Doktoranders villkor
      • För handledare
      • Kurser på forskarnivå
      • Blanketter och mallar
      • Forskningsspår
      • Disputationskalender
    • Humaniora och samhällsvetenskap

Hur påverkas disputationer och forskarstudier av Covid-19?

Hur påverkas disputationer och forskarstudier av covid-19?

Hur påverkas disputationer av covid-19?
Hur påverkas den årliga uppföljningen av covid-19?
Ytterligare information

Texten är uppdaterad 2022-01-14.

Hur påverkas disputationer av covid-19?

Kommittén för utbildning på forskarnivå vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci (KUF) har 2021-12-30 genomfört viss revision av riktlinjerna för forskarutbildningen vid vetenskapsområdet. Från och med 2022-01-01 gäller därför följande:

När ska en disputation vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci genomföras på distans?

Vi följer Uppsala universitets centrala riktlinjer och Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

En noggrann utredning genomfördes vid universitetet av juridiskt sakkunniga under hösten. Den visade att en disputation, till skillnad från tidigare tolkning, inte bör betraktas som en allmän sammankomst eller offentlig tillställning trots att allmänheten är välkommen. Med anledning av detta blir alltså inte Folkhälsomyndighetens specifika restriktioner för dessa typer av evenemang tvingande, men de allmänna råden ska självfallet beaktas.

Notera dock att begränsat antal personer i lokaler och föreläsningssalar ska beaktas vid Uppsala universitet av smittspridningshänsyn.

När kan en disputation vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci genomföras på distans?

Enligt de reviderade riktlinjerna kan en disputation vid vetenskapsområdet från och med 2022-01-01 delvis genomföras på distans enligt beskrivningen nedan. 

Vad gäller vid disputation på distans vid vetenskapsområdet för medicin och farmaci?

  • En disputation kan, enligt de reviderade riktlinjerna från och med 2022-01-01, delvis genomföras på distans om det finns särskild anledning. Kommitten för utbildning på forskarnivå ska då informeras om planerna genom ett e-brev till funktionsadressen kuf@uadm.uu.se.
  • Doktoranden och ordföranden måste båda närvara fysiskt och i samma lokal, en lokal som hör till Uppsala universitet, men opponenten och betygsnämnden kan medverka via videolänk.
  • Då disputationer är offentliga måste publik alltid ges möjlighet att närvara fysiskt men om disputationen genomförs på distans ska också publiken ges möjlighet att delta på distans.
  • Disputationer ska genomföras på ett smittsäkert sätt. Det är ordföranden för disputationen som ansvarar för det genom att till exempel se till att lokalens storlek är tillräcklig, att alla håller avstånd, att handsprit finns tillgänglig, osv.
  • Uppsala universitets centrala riktlinjer och Folkhälsomyndighetens rekommendationer ska alltid följas.

Vem står för kostnaderna ifall en disputation måste skjutas upp?

Det ekonomiska ansvaret för eventuellt uppskjutna disputationer och förknippade kostnader ligger på institutionen där doktoranden är anställd.

Hur påverkas den årliga uppföljningen av covid-19?

Covid-19-pandemin har potentiellt stor påverkan på doktoranders möjlighet att bedriva sin forskarutbildning.

Det finns många olika skäl till att du som doktorand inte har kunnat göra det i enlighet med din individuella studieplan. Det kan handla om att du inte haft tillgång till forskningsmaterial, inte har kunnat delta på konferenser och därför inte har kunnat publicera enligt plan, inte har kunnat gå de kurser som var planerade eller har på annat vis varit förhindrad från att följa den. Du kan också helt ha varit tvungen att prioritera arbete inom sjukvården och därför inte alls hunnit med din forskarutbildning.

I den årliga revideringen av den individuella studieplanen behöver du och din handledare dokumentera eventuella särskilda behov av stöd eller prolongation. Med anledning av de speciella omständigheter som covid-19-pandemin har orsakat rekommenderar vi er att även dokumentera om din studieplan inte har påverkats av covid-19.

Större förändringar i den individuella studieplanen (som också ska innehålla forsknings- och tidsplan) ska fastställas av Kommittén för utbildning på forskarnivå. Exempel på sådana förändringar är byte av handledare, omfattande förändringar av tidsplanen eller i aktivitetsnivå för utbildningen eller  att disputationen har behövt skjutas upp mer än ett halvår. Sådana större förändringar ska dokumenteras och diarieföras av Kommittén för utbildning på forskarnivå efter att de faststälts.

Mindre revideringar, som till exempel att kurser eller konferenser ställts in eller ändrats, behöver inte skickas in till Kommittén för utbildning på forskarnivå men ska dokumenteras och diarieföras vid institutionen.

Ytterligare information

Kommittén för utbildning på forskarnivå ger kontinuerligt information till berörda doktorander och institutioner.

För mer information kontakta professor Anders Backlund, prodekan för forskarutbildning, eller Kommittén för utbildning på forskarnivå.

Innehållsansvarig: kuf@uadm.uu.se 13 maj 2022

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.