Återgång i arbete, rehabilitering- för dig som arbetsgivare
Om en medarbetare drabbas av ohälsa är stöd från chef och kollegor viktigt för återgång i arbete. Att så snart som möjligt utreda sjukfrånvaron och vid behov göra lämpliga anpassningar i arbetet för att underlätta rehabiliteringen är av stor vikt. Arbetsgivaren ansvarar för arbetsanpassning och arbetslivsinriktad rehabilitering så länge det finns ett anställningsförhållande. Detta regleras genom arbetsrättslig lagstiftning i Lag om anställningsskydd (LAS), i Arbetsmiljölagen och föreskrifterna om arbetsanpassning samt i Socialförsäkringsbalken.
Som prefekt/motsvarande ansvarar du för att anpassning och rehabilitering sker inom eller i anslutning till den egna verksamheten. I guiden "rehabutredning" i Adato kan du få stöd i processen. Följ denna länk för mer information om Adato, behörigheter och inlog.
Kom ihåg att tänka på att sekretess råder till skydd för uppgift om enskilds personliga förhållanden såsom hälsotillstånd med mera.
Som prefekt/motsvarande på Uppsala Universitet ska du:
- Initiera tidig kontakt och hålla löpande kontakt med din medarbetare under sjukfrånvaron.
- Anpassa arbetssituationen så långt det är möjligt så att medarbetaren kan arbeta, till exempel genom att anpassa arbetsuppgifter, arbetstid eller arbetsplats.
- Ta fram en plan för återgång i arbete(sk rehabplan) senast dag 30 från sjukfallets början, för den medarbetare som antas ha en nedsatt arbetsförmåga i minst 60 dagar. Dokumentera arbetet i Adato, använd guiden "Plan för återgång i arbete(rehabplan)".
- Ha en dialog kring lämpliga insatser med företagshälsovården och initiera rehabmöten.
- Delta i avstämningsmöte om Försäkringskassan kallar till det.
Vid behov av råd och stöd vid en rehabilitering vänder du som prefekt/motsvarande dig i första hand till verksamhetsnära HR. På HR-avdelningen finns även tillgång till HR-specialister inom området hälsosamt arbetsliv som stöd till verksamhetsnära HR och prefekt/motsvarande.
På Uppsala Universitet arbetar vi med rehabilitering utifrån denna process: Processkarta – återgång i arbete (rehabilitering)
Genom att klicka på länkarna nedan hittar du fördjupat stöd till varje fas i rehabiliteringsprocessen.
Här finner du information om vad som kan vara viktigt att tänka på i dialog med företagshälsovården, Rehabilitering med stöd av företagshälsovården.
Om en arbetstagare som verkar sjuk, men som inte själv anser det
Det är viktigt att det förs en dialog kring om och hur arbetsuppgifter kan utföras om arbetsförmåga finns. Beslut kring om och hur arbetet kan utföras hemifrån vid symtom fattas av arbetsgivaren. Om arbetstagaren inte kan utföra arbetsuppgifter hemifrån behöver hen sjukskriva sig och då utgår sjuklön.
Ledighet med anledning av nedsatt arbetsförmåga på grund av sjukdom är emellertid en rättighet för arbetstagaren och arbetsgivaren kan därför inte beordra en arbetstagare att vara ledig på grund av sjukdom. Arbetsgivaren kan som regel endast uppmana den arbetstagare som, enligt arbetsgivarens uppfattning, verkar sjuk att sjukanmäla sig och gå hem för att inte smitta ner andra. Om arbetstagaren inte efterkommer en sådan begäran kan arbetsgivaren beordra arbetstagaren att arbeta tillfälligt hemifrån, om det är möjligt, med bibehållen lön. Arbetsgivaren kan också med stöd av arbetsledningsrätten tillfälligt och i akut nödsituation försätta en person ur tjänst. Hur frågan om lön ska hanteras regleras i 6 kap. 10 § villkorsavtalen.
Hantera/kommunicera uppgift om sjukdom
Uppgift om medarbetares hälsotillstånd kan vara sekretessbelagd enligt 39 kap. 2 § OSL om det kan antas att den enskilde eller någon närstående till denne lider men om uppgiften röjs. Information om enskilds hälsotillstånd får därför ske efter bedömning i varje enskilt fall. Medarbetaren kan ge sitt samtycke till att informationen kan kommuniceras på arbetsplatsen.
Kontakt
HR-specialister vid HR-avdelningen
Företagshälsovården
Försäkringskassan - tillbaka till arbete (rehabilitering)
Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd om arbetsanpassning