Hantering av konflikter
Konflikter på arbetsplatsen mellan individer och inom grupper är vanligt förekommande. Följande fyra steg beskriver hur konflikter ofta uppkommer mellan individer på en arbetsplats:
- En eller flera parter har önskemål som de inte är villiga att släppa
- Upplevelse av att andra blockerar önskemålen man har
- Blockeringen kvarstår och väcker frustration
- Frustrationen gör att man agerar mot den andre parten i syfte att undanröja blockeringen, och konflikten är ett faktum
Det är viktigt att fånga upp meningsskiljaktigheterna i tid så att konflikter inte utvecklas och blir fastlåsta. Närmaste arbetsledare behöver agera när denne får kännedom om händelser eller situationer med blockerade önskemål. Arbetsledaren behöver hjälpa parterna att klargöra konflikten eftersom parterna ofta är fullt upptagna med att irritera sig på den andre parten och negativa känslor blandas ihop med sakfrågan.
Konflikter som inte kan lösas i samförstånd mellan parterna kräver ett tydligt ledarskap. Ledaren behöver klarlägga vilka olika lösningar som kan vara aktuella samt ta initiativ i någon riktning, även om det medför att någon part känner sig ”överkörd” i något avseende. Det är bättre med tydlighet i handlingsalternativen än att konflikter blir utdragna och destruktiva. En olöst konflikt är negativ både för individerna och arbetsplatsen och kan leda till lägre effektivitet och kreativitet samt personlig ohälsa. I svåra konfliktsituationer krävs handledning och stöd utifrån av experter inom eller utanför universitetet.
Ett aktivt agerande från närmaste arbetsledare är också ett krav i arbetsmiljölagstiftningen. Liksom kravet att alla medarbetare ska bidra till en god arbetsmiljö och att parterna medverkar i genomförandet av de åtgärder som behövs för att åstadkomma en god arbetsmiljö.