PLANERING FÖR CAMPUSUNDERVISNING I HÖST

I takt med att vaccinationen genomförs enligt plan förväntas en minskad smittspridning av Covid-19. Uppsala universitet planerar för en återgång till campusundervisning från och med höstterminen 2021. Nuvarande rektorsbeslut om fortsatt distansundervisning och hemarbete gäller till och med den 30 juni. Rektor planerar att fatta beslut den 18 maj om vad som gäller från och med 1 juli. Beslutet publiceras i Medarbetarportalen.

REKOMMENDATION OM VACCINATION PÅ BETALD ARBETSTID

För att underlätta för medarbetarna att vaccinera sig rekommenderar HR-avdelningen att alla medarbetare (oavsett anställningsform) vid universitetet får möjlighet att vaccinera sig på betald arbetstid. Detta underlättar sannolikt även regionens hantering av vaccinationerna.

TILLGÄNGLIG DIGITAL SERVICE: UPPDRAG TILL ARBETSGRUPP

På uppdrag av universitetsdirektören har en arbetsgrupp tillsatts för att utarbeta ett förslag till stöd och råd till institutioner/motsvarande vad gäller digital tillgänglighetsanpassningen av webbsidor, pdf-dokument, undertextning av filmer med mera. Bakgrunden är lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (Lag 2018:1937) som ställer krav bland annat på universitet och högskolor att arbeta systematiskt med tillgänglighetsanpassningar. Även personer med olika funktionsvariationer ska utan problem kunna ta del av till exempel undervisningsmaterial men även allmän information som publiceras digitalt på olika plattformar. Arbetsgruppen ska lämna sitt förslag senast den 30 juni 2021 till universitetsdirektören.
Upplysningar: kommunikation@uadm.uu.se

DIGITAL DOKTORSPROMOTION DEN 28 MAJ

Snart är det dags för en doktorspromotion vid Uppsala universitet igen efter uppehåll på grund av pandemin. Den 28 maj kommer 119 jubeldoktorer och 43 doktorer efter avlagda prov att promoveras vid en digital ceremoni från universitetsaulan. Promotionssändningen via webben blir en kombination av förinspelat material och realtid. Till exempel kommer musik och tal av jubeldoktorer att vara inspelat i förväg medan själva promotionsakten med kanonsalut kommer att sändas i realtid.

SJÄLVVÄRDERING AV BREDDAD REKRYTERING

Uppsala universitets självvärdering av åtgärder för breddad rekrytering UFV 2020/264

har nyligen skickats till Universitetskanslersämbetet, som har ett regeringsuppdrag att under 2019-2022 utvärdera universitets och högskolors arbete med breddad rekrytering. Övergripande och generella mål för breddad rekrytering vid Uppsala universitet är dels att öka underrepresenterade gruppers benägenhet att söka till högre utbildning dels att ge studenterna stöd att tillgodogöra sig utbildningen och på så sätt förbättra genomströmningen. Upplysningar: Eva.Soderman@uadm.uu.se

SÅ FÖRDELAS DE ÖKADE BASANSLAGEN FÖR FORSKNING

Regeringen har beslutat hur de ökade basanslagen för forskning, som meddelades i forskningspropositionen i höstas, ska fördelas mellan landets lärosäten. De stora lärosätena får minst ökning procentuellt sett. Störst ökning får högskolorna följt av de nya universiteten. Uppsala universitet får ytterligare 49 miljoner kronor för 2021, vilket motsvarar en ökning på 2,2 procent av basanslagen för forskning. Medlen har fördelats av rektor till respektive vetenskapsområde.

RIKTLINJER FÖR NAMNGIVNING AV BYGGNADER OCH LOKALER

Rektor har fattat beslut om riktlinjer för namngivning av byggnader och lokaler (UFV 2021/75). Syftet med riktlinjerna, som inom kort publiceras i mål- och regelsamlingen, är att säkerställa att all namngivning av lokaler och byggnader vid Uppsala universitet genomförs på ett transparent och enhetligt sätt. Beslut om namn på byggnader och lokaler fattas av rektor på förslag av berört vetenskapsområde.
Upplysningar: Urban.Lindberg@uadm.uu.se