Seminariet den 17 december var en del i en serie etikseminarier som Teknisk-naturvetenskapliga fakultetens universitetspedagogiska råd (TUR) arrangerat sedan 2016. Syftet med serien är att väcka intresse, fortbilda och stödja lärare som vill diskutera etiska aspekter av de kurser de undervisar eller program de ansvarar för.

Vid decemberseminariet deltog ett 60-tal personer som fick lyssna till ärkebiskopens reflektioner, där ett av budskapen var att vi ska försöka tänka på etik innan problem uppstår. Lagar och riktlinjer behövs, men även djupare etiska funderingar. Målet är inte ett samhälle där människor bara följer regler, utan ett där människor kan klara av situationer för vilka det inte finns regler.

Kurs i ingenjörsetik

Så går även tankebanorna hos Thomas Lennerfors, professor i industriell teknik, som tillsammans med TUR arrangerade seminariet. Han har tidigare ansvarat för kursen i ingenjörsetik på masterprogrammet i industriell ledning och innovation. Där är kursen obligatorisk liksom på högskoleingenjörsprogrammet i maskinteknik. På högskoleingenjörsprogrammet i byggteknik är den valbar.

– Det är viktigt att vi tänker på etiska aspekter då vi genererar ny kunskap och nya tekniska lösningar, säger Thomas Lennerfors. Dessutom tyckte jag det var spännande att ärkebiskopen tog upp hur vi kan se på det vi inte kan veta. Frågan är hur det som går bortom vårt vetande kan inkluderas i de etiska beslutsmodellerna som ska göra etik praktiskt användbar för ingenjörerna.

På kursen i ingenjörsetik tränas ingenjörsstudenterna i att hantera etiska dilemman och fatta beslut med hjälp av bland annat modeller, tillämpningsövningar och konsekvensanalyser för sina framtida yrkesroller.

– Sen kan man ju säga att inget av de där verktygen fungerar för att hitta den perfekta lösningen, fortsätter Thomas Lennerfors. Snarare leder de till att man upptäcker konflikter som vi inte kommer undan. Till slut blir det ett ställningstagande där man bryter mot vissa värderingar som man tycker är viktiga, medan man följer andra. Men genom att använda verktygen för att tänka igenom frågan ordentligt, får man en djupare förståelse för de olika konsekvenser och värderingar som står på spel.

Vilka etiska dilemman kan ingenjörsstudenter ställas inför?

– Det beror lite på deras teknikområde, men det handlar mycket om att titta på hur ny teknik, nya material, och nya arbetssätt påverkar människa och miljö, jämfört med det vi har idag, säger Thomas Lennerfors. Hur skulle det till exempel påverka studenter, lärare, och universitetet om man skulle börja använda artificiell intelligens för att välja ut de mest lämpade studenterna att påbörja en viss utbildning, istället för att bedöma dem på deras formella meriter?

– Tidigare kanske man tänkte att en ny produkt är bra om konsumenten tycker att den är bra. Men nu handlar det om att produkten ska vara bra på flera olika sätt för flera olika intressenter när det gäller exempelvis miljö och klimat. Begreppet hållbarhet har också breddats till att inkludera frågor om sociala villkor, ekonomi och så vidare.

Risk för såväl diskriminering som idealisering

Under etikseminariet diskuterades också vilken roll artificiell intelligens kommer att spela i samhället. Några klassiska problem är att maskininlärningen baseras på historiska data vilket kan leda till diskriminering av människor med viss etnisk bakgrund eller kön. Teknologin kan också påverka den mänskliga naturen så att vi idealiserar och modellerar oss efter den mer effektiva artificiella intelligensen, menar Thomas Lennerfors.

Så bör en ökad medvetenhet om vikten av etiska bedömningar i framtidens yrkesliv följas av en större satsning på ingenjörsetik vid fakulteten?

– Det finns med rätta en diskussion bland programansvariga om att vi inte ska ha en enda kurs i etik, utan det ska genomsyra flertalet kurser. Oavsett vilken form man väljer så tycker jag att det övergripande syftet ska vara att träna studenterna att bli medvetna om etiska frågor, fundera kring sitt ansvar för dem, och kunna tänka kritiskt kring olika handlingsalternativ och deras olika konsekvenser, för att skapa förutsättningar för etiskt grundad handling, säger Thomas Lennerfors.

– Fler och fler lärare kommer förmodligen att bli övertygade om att detta är viktigt, inte minst eftersom vi ser hur studenterna efterfrågar reflektioner kring etik. Då finns det ju stöd, till exempel i TUR och bland de lärare som deltagit i TUR:s tidigare etikseminarier, aktiviteter och kurser. Kompetensen finns för de som vill ha tips och hjälp att få in etiken i sin undervisning.