Uppsala universitet består av nästan 400 000 kvadratmeter yta med en hel del värdefulla föremål, utrustning och personliga tillhörigheter. Universitetet ska också vara en trygg plats både för anställda och studenter. Det är även problem med stölder av främst datorer och mobiltelefoner och vissa dörrar måste vara låsta. Det är därför viktigt att inte hålla upp en låst dörr och släppa in främmande personer utan att fråga vem hon eller han är och vem hon eller han ska träffa.

Det händer också att obehöriga personer som tagit sig förbi en låst dörr dröjer sig kvar tills alla gått hem, därför arbetar man vidare med ny bevakningsupphandling där ett mål är att väktare med hund mer frekvent ska gå ronder på campus. Det nya arbetssättet och avtalen kommer att presenteras innan sommaren.

Kampanjen Våga fråga, som drivs av säkerhetsavdelningen, gäller hela universitetet.