2001 belönandes Kofi Annan tillsammans med FN med Nobels fredspris. 2007 blev han hedersdoktor vid Uppsala universitet i samband med universitetets 300-årsfirande av Linnés födelse. Kofi Annan föreläste vid universitetet ett flertal tillfällen, bland annat som Hammarskjöldföreläsare 2001 och senast i september 2013 inför en fullsatt aula.

Uppsala universitets rektor Eva Åkesson kommenterar:

– I stunden går mina tankar till hans familj och nära vänner. Jag har träffat honom flera gånger både här i Uppsala och tidigare i Lund. Jag är som alla andra djupt imponerad av alla hans insatser som statsman. Men som rektor imponerades jag också av hans stora engagemang för våra studenter. Han prioriterade mötet med studenter vid varje besök, tog sig alltid tid för både samtal och för att ta en selfie. Varje gång underströk han att varje människa räknas och allas vårt ansvar att göra världen lite bättre.

Universitetet kommer att flagga på halvstång vid begravningen.

Fotot är taget vid Kofi Annans besök i Uppsala 2013.

Anneli Waara