Eventet startade klockan 10.00, men redan 09.45 kom den första besökaren till cykelreparatörerna och kön ringlade lång hela dagen med en blandning av studenter, anställda, skolbarn och allmänhet.

Även Länsförsäkringar var där och informerade om cykelsäkerhet, Uppsala kommun pratade cykelstråk och besvärliga punkter och Future Promotion visade upp och erbjöd provturer med lite annorlunda cyklar (av vilka några syns på bilden nedan).

En frågetävling om cykelsäkerhet lockade nästan 200 deltagare. Frågorna handlade till exempel om lagkrav på hjälm för alla under 15 år och om barn upp till 8 år får cykla på trottoaren. Janina Krambrich, doktorand vid Institutionen för medicinsk biokemi och mikrobiologi, vann första pris i tävlingen: en cykelhjälm med innovativ airbag-teknologi från Hövding.