Idag meddelade EU-kommissionen vilka europeiska universitetssamarbeten som finansieras i andra omgången av Erasmus+ -initiativet European Universities. Programmet är utformat för att öka rörligheten för studenter, forskare, lärare och andra medarbetare inom Enlight-alliansens universitet och för att utveckla kvalitet, inkludering och konkurrenskraft i den europeiska högre utbildningen. År 2050 ska en student lätt kunna förflytta sig och studera vid alla de ingående universiteten under sin utbildning och sen ta examen. Tanken är också att programmet ska bidra till en hållbar ekonomisk utveckling i lärosätenas regioner.

– Komplicerade samhällsutmaningar kräver internationellt samarbete och dagens positiva besked innebär nya möjligheter för Uppsala universitet att utveckla internationella samarbetsformer med fokus på området hållbara städer. Det är ett mycket spännande arbete som ligger framför oss. Projektet kommer involvera många, både inom universitet och i regionen, säger rektor Eva Åkesson.

EU-kommissionens pressmeddelande