Den nya webbplatsen har fått en uppdaterad design och modernare navigering. Designen har gjorts ljusare och luftigare, medan navigeringen har samlats i en utfällbar huvudmeny med alla de viktigaste ingångarna på ett ställe. Du som tidigare klickat på student eller medarbetare i sidhuvudet hittar alltså dessa länkar i den nya menyn.

Universitetets utbildningskatalog är en central del i den nya webbplatsen. En av de stora förbättringarna är att utbildningsprogrammen har fått helt ny form, med alla utbildningstillfällen samlade på samma sida. Det gör det lättare för presumtiva studenter att hitta rätt i universitetets omfattande utbud av kurser och program.

– Vi är otroligt stolta och glada över att få lansera vår nya externa webbplats idag. Samtidigt ska man vara medveten om att det är en ständig utveckling. Det här är ett första steg och vi kommer successivt att fortsätta förbättra vår webb, säger Pernilla Björk, kommunikationsdirektör vid Uppsala universitet.

Den nya webbplatsen är uppbyggd i universitetets nya webbplattform, Sitevision. Sitevision är en modernare webbplattform som används av många svenska myndigheter och kommuner och därmed har ett brett stöd i branschen. Dessutom är det lättanvänt för universitetets många webbredaktörer.

Nästa steg mot den samlade webben är att medarbetarportalen lyfts in i den nya webbplattformen och byter namn till medarbetaringången, med planerad lansering under oktober. Därefter kommer universitetets institutioner, centrum, campus, fakulteter, vetenskapsområden, trädgårdar, museer och andra webbplatser att flytta in i den nya gemensamma webbplatsen.

Alla delar av organisationen kommer också ha möjlighet att ha egna sidor i både externwebben, medarbetaringången och studentingången. Dessutom kommer lokala sidor att kunna kopplas på ett smart sätt till universitetsgemensamma sidor, vilket minskar risken för dubbelarbete och gör det lättare för användaren att hitta rätt information.