Genom Kommittén för lika villkor inom vetenskapsområdet för medicin och farmaci har Uppsala universitet skaffat rättigheterna att visa dokumentären "Picture a Scientist" för alla studenter och anställda.

Filmen, som uppmärksammades vid Tribeca Film Festival förra året, belyser ojämlikheter och utmaningar för kvinnliga forskare inom universitetsvärlden. I filmen berättar forskarna Nancy Hopkins, Raychelle Burks och Jane Willenbring vad de har varit med om och vad vi kan göra för att universitetsvärlden ska bli mer inkluderande.

Anställda vid universitetet kommer att få tillgång till länk och lösenord på Medarbetarportalen 48 timmar innan filmen blir tillgänglig.

Då rättigheterna bara gäller för anställda och studenter vid Uppsala universitet är det viktigt att inte sprida länken och lösenordet utanför universitetet.