I Uppsala universitets video berättar några forskare och besökande barn om vad de tycker om satsningen på Scifest, Uppsalas största vetenskapsfestival. Se videon.

– Jag är jättenöjd och allt har gått mycket bra,  säger projektledaren Katarina Holmborn Garpenstrand, vid teknat kansliet vid Uppsala universitet.

– Vi har haft väldigt många besökare. På torsdag-fredag var det skolorna med drygt 1 750 elever ena dagen och 2 100 den andra och på lördagen var det öppet för allmänheten och då kom 4 700 besökare. Förra året hade vi nästan tusen färre besökare men då hade vi också snökaos att slåss mot.

Antalet besökare till Scifest har stadigt ökat från år till år. Bland det 80-tal aktiviteter som erbjöds var ”Energi för dina sinnen” med Forsmarks skola, en av de mest populära under skoldagarna. I övrigt var det en bra spridning på besökare och flera utställare sa spontant att de tyckte eleverna visade stort intresse och frågade mycket.
På lördagen var det de sociala robotarna Skipper, Love, Jonas och Pepper som drog mycket folk, när de interagerade och dansade med publiken.
Kemishowerna drog fullt hus under alla dagar och det gjorde även Arkadias magishow.

Vid montern ”Hållbar turism” – fotspår i Uppsala” vimlade det av besökare som bland annat fick leta miljöer i Uppsala, utifrån exempelvis gamla fotografier men också definiera vad som var allra bäst med Uppsala. Här samarbetar flera samhällsvetenskapliga institutioner inom ett och samma projekt.

– Uppsala är spännande, tyckte Elias Segerlund, när han skulle definiera staden vid montern ”Hållbar turism”.

Vad tycker du som projektledare är mest minnesvärt från dessa tre dagar?

– Det var väldigt roligt att se att det går att få en stor publik till scenen även vid rena föreläsningar, minst 150 besökare varje gång. Det är kul att se att man inte behöver locka med spektakulära shower utan att vetenskapen i sig är intressant, säger Katarina Holmborg Garpenstrand.

Det är slående hur mycket folk, ja hela familjer också med små barn, som besöker SciFest. Stämningen är hela tiden trevlig och nyfikna frågor, skratt och förtjusta utrop hörs överallt, när besökarna testar olika aktiviteter.

Och om man mot förmodan skulle tappa bort sig, eller sitt barn, så finns funktionärerna inom nära håll, i röda tröjor med universitetsloggan.
– Jag blir så otroligt imponerad över våra funktionärer, som är studenter på Uppsala universitet. De gör ett fantastiskt jobb och får eventet att flyta.

Nu ska Scifest utvärderas. Det finns alltid lärdomar att ta till sig för att göra eventet ännu bättre nästa år. År 2020 hålls Uppsalas största vetenskapsfestival förmodligen den 5-7 mars.