– Året 2020 kommer vi alla att minnas som ett digitalt år, säger Madelene Rönnberg, studie och karriärvägledare vid studentavdelningen, som bland annat arbetar med Uppsala universitets karriärfunktion UU Karriär och är en av rösterna i Studie och karriärpodden.

UU Karriär har ställt om alla KarriärTisdagar och workshops till webbinarier, vilket gör att fler kan delta.

– Den digitala tekniken är inte längre ett hinder utan en möjlighet när vi ska lösa utmaningar, så även när det gäller karriärstödet vid Uppsala universitet. Jag tror att vi kommer att behålla många av våra nya tekniska lösningar även efter pandemin, som ett komplement till fysiska mötesplatser.

Även Uppsala universitets studentföreningar och kårer har ställt om de återkommande karriärmässorna till digitala lösningar, vilket har krävt stort engagemang och fokus av alla inblandade.

Den virtuella mässan

Felix Kåhrström är projektledare för Utnarm, Uppsala teknolog- och naturvetarkårs karriärmässa, som i höst äger rum virtuellt på Uppsala universitets karriärplattform CareerGate den 5 november. Två "eventveckor", vecka 44 och 45, förbereder också besökarna för evenemanget.

– Mässan blir såklart väldigt annorlunda i år, men studenterna får möjlighet att göra bättre research innan och företagen skapar virtuella bås med företagsinformation och lediga jobb, allt tillgängligt långt innan mässan startar.

Under själva mässan kan man prata med företag genom text-, röst- och videochatt och besöka webbinarier. Man kan även boka in personliga möten med vissa företag i förtid.

– Det ska bli väldigt spännande att se hur både företag och studenter upplever evenemanget och om digitala lösningar kan vara aktuellt även i framtiden.

Hybriden – med fokus på mötet

Louise Pettersson som är projektledare för Kontaktdagarna 2020, ekonomi-, systemvetar- och medie- och kommunikationsstudenternas karriärmässa 23-27 november, berättar att de kommer ha ett alternativt upplägg där de erbjuder delar av evenemanget fysiskt i föreningslokalen Borgen samt resterande delar online.

– Vi kommer att fokusera på mötet mellan företag och studenter i form av olika företagsevent, kontaktsamtal, caselösningar och föreläsningar. Vi är väldigt stolta att kunna presentera denna hybridlösning.

Det har gjorts två huvudsakliga förändringar från tidigare år: dels anordnas istället för mässkonceptet flera mindre träffar med studenter och företag, dels kommer Kontaktdagarna 2020 att sträcka sig över en hel vecka istället för två heldagar som tidigare år.

– Genom att göra vissa delar online ser vi dessutom stora möjligheter i att inkludera internationella företag. Det känns väldigt roligt och utvecklande att göra något som gjorts på samma sätt i väldigt många år, i en ny tappning.

Digital mässa – dyr men desto bredare

Louis-Alassane Cassaignard-Viaud, projektledare för karriärevenemanget CareerDay, organiserat av Pax et Bellum och Utrikespolitiska föreningen (UF). De håller höstens mässa online den 9 november för studenter intresserade av jobb inom politik, internationella relationer, ekonomi och andra delar av det samhällsvetenskapliga området.

– Vi kommer att ha ungefär 50 utställare och ett flertal presentatörer från olika bakgrunder. Vi samarbetar med karriärstödet vid Uppsala universitet för att anordna workshops och förverkliga hela projektet.

Evenemanget kommer att bli väldigt annorlunda mot tidigare år eftersom det är helt och hållet online, vilket har både för- och nackdelar. Det digitala formatet ger möjligheter att nå ut till ett bredare spektrum av företag och organisationer, utan att tvingas begränsa sig till närområdet i Uppsala och Stockholm.

– Det möjliggör också för studenter, företag och organisationer att mer effektivt utbyta CV:n och kontaktuppgifter när de möts online. Företag kan till exempel också direkt annonsera olika jobbmöjligheter för studenter att söka snabbare. Vi är väldigt nyfikna på hur detta nya koncept kommer att fungera i skarpt läge och vilka utvecklingsmöjligheter det kan visa sig ge oss inför framtida evenemang.

”Hybrid-events” för större tillgänglighet

Den återkommande Kontaktdagen för juriststudenter blir i höst en modifierad mässa som äger rum på UKK den 10 november, men med olika delar som studenter kan följa digitalt under hela vecka 46. Jacob Lannsjö, som är VD för mässan, beskriver höstens anpassade evenemang: Kontaktveckan.

– Veckan inleds med att vi sänder vår premiär, ett studioproducerat program på ungefär en timme, framtaget tillsammans med våra huvudsponsorer. Vi anordnar också panelsamtal mellan olika arbetsgivare, där varje panelsamtal kommer ha ett huvudtema: social, organisatorisk eller miljömässig hållbarhet. Detta är så kallade "hybrid-events", vilket betyder att ett begränsat antal studenter kommer erbjudas att delta på plats samtidigt som eventet sänds digitalt.

Under hela veckan anordnas kontaktsamtal mellan studenter och arbetsgivare, vilket normalt sett sker i speciellt bokade konferensrum på UKK men i år kommer ske digitalt, genom verktygen Zoom eller Teams.

– Det blir väldigt roligt att spela in premiären. Det ska också bli kul att anordna kontaktsamtalen digitalt. Vi tror att detta kan bli framtiden, då det ger många fler studenter en möjlighet att träffa potentiella arbetsgivare.