Det står plantor i alla fönster i fikarummet hos statsvetenskapliga institutionen. När vi besöker dem pågår bland annat omplantering av grönkålen för att flytta ut den till balkonglådorna.
– Vi pratade på fikat om att det vore roligt med egna grönsaker och sedan rullade det bara på, berättar Stina-Lena Kaarle, kursadministratör.

De startade en lista över tänkbara matväxter som de ville odla. Nu står det krukor med bland annat koriander, sallad, tomat, chili och tomater i fönstren i fikarummet. De berättar att det gemensamma ansvaret för plantorna har betytt mycket under perioden med distansarbete, de startade med ett så-afterwork 16 mars, precis innan beslutet om distansarbete och distansundervisning.

Det har blivit ett gemensamt projekt (tänk vattning) som engagerat samtidigt som den fysiska distansen mellan människor har kunnat behållas. Den stora högtiden sista april firades med omskolning av plantorna.
– Det har kommit något grönt och vi har fått något annat att tänka på mitt i allt det här hemska, säger Tove Hellkvist, kommunikatör.

Utsikt över domkyrkan

Statsvetarnas fikarum ligger med utsikt över hustaken vid Gamla torget med domkyrkan som fond. De flyttade in de i nyrenoverade lokaler 2016 när juristerna flyttat till kvarteret Munken nere vid Fyrisån. De har tillgång till tre balkonger och stora ljusa fönster.
– Det vore kul om alla kan vara tillbaka på arbetet efter sommaren och smaka allt vi har odlat, säger Erik Runn, kursadministratör.

De har försökt återanvända så mycket material som möjligt. Tomaterna planteras till exempel om i papperskorgarna som tidigare fanns på alla arbetsrum. Skräpet källsorteras nu ute i korridorerna istället och efter att ha ordnat hål i botten för överflödsvatten blir papperskorgarna perfekta krukor.
– Jag har stöttat det här projektet, det gör oss alla glada när man kommer till fikarummet, säger Christina Bergqvist, prefekt på statsvetenskapliga institutionen.

– Nästa år kanske vi kan börja med biodling, funderar Karin Beckman, kursadministratör.