Ursprungligen var den internationella kvinnodagen en dag där kvinnlig rösträtt var huvudfrågan. Sedan 1978 lades dagen till på FN:s lista över internationella dagar med särskilda teman. Oavsett var vi befinner oss i världen eller politiskt, mp-redaktionens lästips har fokus på starka kvinnor med koppling, på ett eller annat sätt, till Uppsala universitet.

Förra året kom Gunnel Forsbergs bok Gerd Enequist. En pionjär i byxkjol ut. Gunnel Forsberg är visserligen professor emerita vid Stockholms universitet, men Gerd Enequist, som boken handlar om, var den första kvinnliga professorn vid Uppsala universitet. År 1949 utnämndes hon till professor i kulturgeografi. Författaren, även hon kulturgeografiker, låter Gerd Enequist i princip själv berätta sin historia via det egna arkivet. Läsaren möter en hängiven forskare och visionär, en samhällsförbättrare med stort personligt engagemang och en lojal vän. Samtidigt avstår Gunnel Forsberg inte från att visa Gerd Enequists stråk av svärta, i det privata livet såväl som i det offentliga.

Thage G. Peterson är inte kvinna, men han har en magisterexamen i teologi från vårt universitet. Dessutom har han skrivit en bok, utgiven 2021, om Elin Wägner och hur hon påverkade honom i unga år, Elin i mitt liv. Om Elin Wägner och mitt unga jag. En bänk på kyrkogården i Bergs socken i Småland blev en viktig plats i pojken Thages liv. Där satt han tillsammans med Elin Wägner, som låtit bygga sitt nya hem Lilla Björka i Berg, och talade om tillvaron. Trots att det skilde mer än 50 år i ålder dem emellan uppstod en djup vänskap. (Elin Wägner var för övrigt en kort tid gift med litteraturkritikern John Landquist, som i unga år studerat litteraturhistoria vid Uppsala universitet.) Den besvärliga Elin Wägner (bokens titel!) har dessutom Ulrika Knutson skrivit om. Boken gavs ut 2020. Och Ulrika Knutson har visserligen studier vid ett annat av landets universitet bakom sig, men bor sedan länge i… Uppsala.

Någon som inte har bott i Uppsala men som har studerat vid vårt universitet är Mirja Flodin. Hon läste sydsamiska här på distans när hon skrev novellen Min ursäkt. Den novellen fick Mirja Flodin Lilla Augustpriset för förra året. Novellen handlar om tankar och känslor om att bli vuxen och det vägval man hamnar i efter studenten. Kanske måste man flytta hemifrån, långt hemifrån, dessutom, och lämna familj och vänner. Platser och personer i texten är dock påhittade, enligt Mirja Flodin.

Avslutningsvis finns ett par starka kvinnor i fiktionen, men med anknytning till Uppsala universitet, i deckargenren. Arkeologen Anna Lihammer debuterade skönlitterärt 2014. Hon disputerade visserligen vid ett annat svenskt universitet, men hennes bok Medan mörkret faller utspelar sig i Uppsala 1944. En framstående akademiker hittas mördad i Anatomiska institutionens källare. Fallet utreds av kommissarie Carl Hell och den radikala polissystern Maria Gustavsson.

Kan det bli Valborgsfirande i Uppsala i år? Jonas Moström låter valborg i Uppsala utgöra ramen för sin bok Midnattsflickor från 2016. Två kvinnliga studenter råkar illa ut, en tredje hittas mördad och placerad i anatomiska teatern. Tur att Nathalie Svensson, expert på psykopater, kallas in för att hjälpa till med utredningen. Vi får hoppas att vi kan fira valborg i år i verkligheten, men inte med några mord, förstås.

Något snällare, men minst lika spännande. Malin Nauwerck disputerade 2018 vid litteraturvetenskapliga institutionen. Sedan 2020 leder hon det tvärvetenskapliga projektet Astrid Lindgren-koden. I projektet arbetar även flera personer från Uppsala universitet med målet att tolka Astrid Lindgrens stenogram genom digitala metoder. Projektet ska avslutas i år. Kanske blir resultatet att forskarna hittar fler starka kvinnor än Pippi i litteraturen?