Kan man verkligen sova sig till ett bättre liv?
– Man måste inte sova på saken för att komma fram till slutsatsen att sömnen kan ge dig en större chans att ha ett bättre liv, säger Christian Benedict. När du har haft en god natts sömn är ditt humör bättre, du har mer energi och är mindre känslomässigt påverkad när du ska fatta beslut.

Det här är egenskaper som enligt Christian Benedict kan hjälpa oss i vår personliga karriärutveckling. Men sömnen är också viktig för hälsan.
– God sömn påverkar ditt välmående och din prestation, men sömnen är även en viktig medspelare i hälsans team med kopplingar till bättre immunförsvar, säger han.

Sömnen är en viktig del av livet

Enligt Christian Benedict har evolutionen bestämt att vi människor ska tillbringa en tredjedel av våra liv med att sova, även om vi utsätter oss för potentiella faror under sömnen, som i stenåldern.
– Sömnen är en viktig del av livet och en tid under dygnet när kropp och själ kan smälta ner dagens upplevelser och utmaningar, behålla det som är viktigt och skapa bättre förutsättningar för nästa dag, säger han.

Men vad händer på natten när vi sover? Hur påverkar sömnen kropp och själ?
– Under natten befästs det relevanta procedur- och faktaminnet, det man lärde sig under dagen, men överflödiga informationskopplingar rensas bort, förklarar Christian Benedict. Hjärnan bearbetar känslor och rensar bort slaggprodukter. Hjärt-kärlsystemet återhämtar sig. Kroppens immunförsvar är mycket aktivt och mag-tarmkanalen förbereder sig för kommande utmaningar.

Sömnbovar och sömnfixare

Dessvärre finns det sådant som stör sömnen.

– Några av de största sömnbovarna är alkohol, mobiltelefoner, koffein, familjestress, ekonomisk stress, jobbstress, samhällskriser såsom en pandemi enligt min egen forskning, när fredagsmys blir vardagsmys, katter, otillräcklig andning under sömnen, halsbränna, klimakteriet, barn och mycket mer, säger Christian Benedict.

Det finns alltså många orsaker till sömnproblem. Trender som att tejpa för munnen är bara idiotiskt, menar han, för det kan inte rimligtvis vara någon universallösning för samhällsproblem.

I oktober 2023 kom din andra bok om sömn, Sov dig till ett bättre liv. Boken har en lång undertitel som bland annat nämner en del sömntips.

Men de populära sömnfixarna, funkar de?
– Poängen med boken är att läsaren ska kunna fylla verktygslådan med så många sömnfrämjande verktyg som möjligt, inklusive roliga, såsom sex, och annorlunda, men vetenskapligt bevisade, såsom att äta kiwi, säger Christian Benedict. Men dina specifika sömnproblem får du testa själv eller kanske i samarbete med vården. Lider du av obstruktiv sömnapné blir sömnen inte bättre förrän orsakerna behandlas, till exempel med CPAP-terapi.

Skalman älskar regelbundenhet

Din förra bok skrev du tillsammans med en journalist, den här skrev du på egen hand.
Var det enklare?
– Den här boken har jag har velat skriva under hela min karriär, säger Christian Benedict. Men det är aldrig enkelt att skriva en bok. Som författare av en populärvetenskaplig bok vill du nå så många som möjligt utan att du förenklar för mycket på bekostnad av vetenskapen. Det är en utmaning, men det är just den typen av utmaning som jag uppskattar!

Du ger många tips och råd på hur sömnen kan bli bättre i din bok, men vilket är ditt allra bästa sömntips?
– Lägg dig på samma tid på alla dagar! Din inneboende Skalman älskar regelbundenhet.