Den som inte enbart vill ligga i hängmattan utan ge sig ut på utflykter kanske tar en tur ner till Östergötland och sjön Tåkern. Där står Rökstenen som har världens längsta och mest komplicerade runinskrift. Vill man förbereda sig inför detta kan man med fördel läsa Henrik Williams bok Rökstenen och världens undergång. Rökstenen är gammal, boken kom ut förra året (2021). Författaren är professor i runologi vid Uppsala universitet.

Några år på nacken (boken kom ut 2018) har En svensk kändis av Alma Kirlić. Alma kommer full av förväntan till Uppsala stadsteater där hon ska jobba som sufflös. Under arbetet börjar Alma minnas hur hon hamnat där: uppväxten i Bosnien före kriget, men inte minst mötet med Sverige, att vara en vanlig tonåring på besök och samtidigt vara stämplad som Flykting. Författaren har studerat matematik, medie- och kommunikationsvetenskap och filosofi vid vårt universitet och arbetar idag som webbredaktör här.

Förra året kom Johanna Hedmans bok Trion ut. Den här debutromanen handlar om tre vänner i tjugoårsåldern som tillbringar all tid tillsammans, i Stockholm och i Paris, bland annat. Men under ytan rör sig starka känslor och funderingar om identitet, klass och kärlek. Författaren kommer från Stockholm, men har bland annat en masterexamen i freds- och konfliktstudier från Uppsala universitet. Rättigheterna till Trion såldes till sju språk långt innan den kom ut i Sverige förra sommaren.

En riktig sommarbok är Eleonore Holmgrens debutroman Sista sommaren. Boken handlar om den annorlunda vänskapen mellan den unge Adam, som jagas av knarklangare, och Britta, en vresig 86-årig dam. Vänskapen spirar i ett hus i Stockholms skärgård. Det blir en av de bästa somrarna i Brittas liv. Boken är nominerad till Årets bok 2022 av Bonniers Bokklubbar. Författaren bor i Uppsala och har ett förflutet som student på kulturvetarlinjen vid vårt universitet.

Somriga lästips ska naturligtvis inkludera deckare. Åsa Larsson avslutade förra året sin serie om åklagaren Rebecka Martinsson i Kiruna. För den boken, Fädernas missgärningar, fick hon Svenska Deckarakademins pris i klassen Årets Bästa Svenska Deckare 2021. Rebecka Martinsson utreder motvilligt ett preskriberat mord. Snart får hon en färsk mordutredning på sitt bord. Fallen hänger förstås ihop – också med hemligheter i åklagarens egen familj. Åsa Larsson är född i Uppsala och har studerat juridik vid Uppsala universitet.

Och så en alldeles ny bok, färsk från tryckeriet, om Sveriges deckardrottning. I slutet av maj 2022 kommer Margaretha Fahlgrens biografi Ett dubbelt liv. Dagmar Lange, alias Maria Lang. Dagmar Lange var lärare och studierektor i Stockholm under terminerna, men på somrarna var hon deckarförfattaren Maria Lang. Efter författardebuten år 1949 kom varje höst en ny Maria Lang-deckare. I biografin ställs frågan vad den dubbla identiteten innebär. Margaretha Fahlgren är professor emerita i litteraturvetenskap vid Uppsala universitet. Hon har de senaste åren arbetat i det tvärvetenskapliga forskningsprojektet "Mammahursomhelst. Litterära, vårdrelaterade och mediala berättelser".

Trevlig sommar och god läsning!