En arbetsgrupp med elva forskare arbetar på en nationell rapport om humanistisk infrastruktur med stöd från Riksbankens Jubileumsfond. Just nu finns ett rapportutkast som de gärna tar emot kommentarer på fram till 23 november.

Rapportförfattarna skriver i sammanfattningen: "Det finns en stor samstämmighet kring att man behöver samla sig över lärosätena och att det finns ett behov av nationella infrastrukturer. Man lyfter också fram behovet av ett vidgat infrastrukturbegrepp som inbegriper mer än databaser och digitala verktyg.

Arbetsgruppen pekar speciellt på två möjliga nationella plattformar. Det finns för det första ett växande behov och intresse av att kraftsamla nationellt kring digitalisering, metodutveckling, datadriven forskning och experimentella praktiker. För det andra finns också ett tydligt och angeläget
behov av att mobilisera humanistisk kunskap och ”görande” i relation till samhällsutmaningar och en hållbar samhällsutveckling.

En viktig utgångspunkt för arbetsgruppen har varit att hela den infrastrukturella ekologin måste vara samspelt och att humaniora måste få och ta plats i den utifrån sina behov och de prioriteringar som görs nationellt. I den föreliggande rapporten presenterar arbetsgruppen inspel och rekommendationer för att stärka humanistisk infrastruktur nationellt och därmed möta det identifierade forskardrivna och samhälleliga behovet."

Arbetsgruppen består av följande forskare:
    • Anders Ekström, Uppsala universitet
    • Marianne Gullberg, Lunds universitet
    • Isak Hammar, Humtank
    • Eva Hemmungs Wirtén, Linköpings universitet
    • Mats Malm, Göteborgs universitet
    • Pelle Snickars, Umeå universitet
    • Jenny Sundén, Södertörns högskola
    • Patrik Svensson, Umeå universitet och UCLA
    • Sverker Sörlin, KTH
    • Nina Wormbs, KTH
    • Johan Östling, Lunds universitet