I juni 2020 utlyste rektor 2 miljoner kronor för pedagogisk utveckling av digitalisering undervisning. Utlysningen gjordes med medel från ett utökat statsanslag avsedda för att stötta just utveckling av distansundervisning och nätbaserad undervisning. Bakgrunden till det utökade statsanslaget var den omställning till digitaliserad undervisning som pandemin har orsakat.

Utlysningen har gjorts i två steg och i första omgången kom det in tjugo ansökningar varav åtta fick projektmedel. Nästa omgång, med sista ansökan 12 oktober, beräknas kunna beslutas 17 november.

Följande projekt får dela på sammanlagt drygt 1 miljoner kronor, projektet "Nätbaserad laborativ styrning av en kärnreaktor" beskrivs också närmare i en annan artikel:

• Möta studenters behov genominspelade undervisningspass i kombination med formativa utvärderingar och självrättande instuderingsfrågor. Projektledare: Anna Frost, institutionen för elektroteknik.
  • Undervisning via podcasts - att hitta en bättre anslutning mellan lärare och studenter. Projektledare: Dominik Döllinger, sociologiska institutionen.
  • Samarbeta via whiteboard i distansundervisning. Projektledare: Bor Gregorcic, institutionen för fysik och astronomi.
  • Biologisk design med datorsimulering: Digital lärmiljö för kursgenomgående laboration i biologiska läkemedel. Projektledare: Greta Hultqvist, institutionen för farmaceutisk biovetenskap.
  • Digital klinisk examination för obstetrik och gynekologi på läkarprogrammet. Projektledare: Inger Sundström Poromaa, institutionen för kvinnors och barns hälsa.
  • Avatarer i läkemedelsklassrummet. Projektledare: Per Larsson, institutionen för farmaci.
  • Nätbaserad laborativ styrning av en kärnreaktor. Projektledare: Ali Al-Adili, institutionen för fysik och astronomi.
  • Digitalisering av laborationer inom molekylärbiologi och genetik under och efter pandemin. Projektledare: Andrea Hinas och Fredrik Söderbom, institutionen för cell- och molekylärbiologi.