Avgift avseende Taxa 1 införs från 1 september. I den första fasen kommer det fortfarande vara gratis för Akademiska Hus kunder.

I ett andra steg, längre fram i tiden, kommer avgifterna att återinföras för alla, det vill säga även för kunder hos Akademiska Hus (som normalt betalar Taxa 2). Information kommer ske i god tid inför införandet av parkeringsavgift för alla.

Verifiering av berättigande till fri parkering för dig som är kund hos Akademiska Hus

För att verifiera att parkerare är berättigad till gratis parkering skall det synligt i bilen finnas något av
följande alternativ:

1. Uppsala universitets särskilda tillstånd (används inom vissa campusområden)
  2. Tillstånd från Aimo Park med texten ”Giltig med Taxa 2 biljett”.
  3. För universitetsanställda samt studenter vid Uppsala universitet som inte har Uppsala universitets särskilt tillstånd måste en gratisbiljett uppvisas. Denna biljett tas ut i de ordinarie betalautomaterna genom att dra Bravidas passerkort i kortläsaren som finns på betalautomaten.

Det går även att lösa en gratisbiljett via betalningsappen Mobil Park i mobilen, se anslag vid parkering för instruktion samt zonkod. Parkeringsbiljett som är löst i automat/via appen Mobil Park gäller som tidigare vid hela Akademiska Hus fastighetsbestånd, dock kräver vissa parkeringar som tidigare även ett särskilt-/giltigt tillstånd. Se faktarutan nedan för instruktioner gällande appen Mobil Park.

Frågor? Kontakta Akademiska Hus på telefon 010-557 24 00 eller via användarappen Mitt Campus alternativt akademiskahus.se (gäller även frågor om appen Mobil Park).