Vesta består av två komponenter, säker lagring på krypterade hårddiskar och en miljö med virtuella datorer där forskare kan bearbeta och analysera data utan att den lämnar den säkra lagringen. Vesta är utvecklat av avdelningen för universitetsgemensam IT (UIT) på uppdrag av vetenskapsområdet för medicin och farmaci.

– Det gläder mig oerhört mycket att vi nu efter flera års idogt arbete av flera medarbetare inom UIT har Vesta på plats, säger Karl Michaëlsson, prodekan för forskningsinfrastruktur inom vetenskapsområdet för medicin och farmaci. Forskare som hanterar känsliga personuppgifter och annan typ av känsliga data inom universitetet har nu möjlighet att hantera dessa data på ett korrekt sätt, enligt de krav som GDPR inte helt tydligt stipulerar men som Integritetsskyddsmyndigheten kräver. Vesta är ett viktigt komplement till beräkningsresursen Bianca vid SNIC-SENS, en nationell infrastrukturresurs för storskaliga beräkningar av känsliga personuppgifter.

I stället för hårda begränsningar tillämpar Vesta "frihet under ansvar" för att inte hindra dig i din forskning. Det betyder att du som användare har ansvar för att hantera miljön och dina data på ett korrekt sätt.

– Det är en oslipad diamant som vi nu erbjuder verksamheten. Arbetet med förbättringar och vidareutveckling av tjänsten fortsätter även efter lanseringen, säger projektledare Staffan Emrén, UIT. Vi räknar också med att kunna erbjuda tjänsten till fler forskare under 2022 än vad som är möjligt i dagsläget.