Den 1 september börjar ett nytt ramavtal att gälla för inköp av ”livsmedel av konsumentkaraktär”. Leverantör är Mathem AB. Vad som avses är helt enkelt livsmedel som man handlar i butik, men här sker det via webbutik och med leverans till alla universitetets campus i Uppsala.

– Det kan vara allt möjligt, från inköp av kaffe till de som har små kaffebryggare, chips och godis till något event, eller frukost till övernattande studenter. Vi har sett att de små inköpen av livsmedel tillsammans blir stora summor, därför behövdes ett ramavtal, säger universitetets upphandlare Maria Jonsson, avdelningen för ekonomi och upphandling.

Cateringtjänster ingår inte i detta avtal (se nedan vilka tjänster och produkter som inte omfattas) och verkar det något oklart hur man ska hantera gränsdragningen mellan catering och livsmedel, så föreslår Maria Jonsson att man ska tänka; ” Kan du gå till en vanlig livsmedelsaffär för att köpa det du vill ha?” I så fall ingår det i det nya avtalet om livsmedel.

– Sen omfattar det nya avtalet också lite större inköp till institutionen för kostvetenskap och SCAS. Däremot ingår inte livsmedel i storköksförpackning, det har vi andra leverantörer som levererar och så finns det även några andra undantag.

Ramavtalet omfattar inte:

• Cateringtjänster
  • Fruktkorgar
  • Blommor
  • Böcker
  • Hygienpapper och plastprodukter
  • Lokalvårdsprodukter

Köp av tobak, snus, alkohol och medicin ingår inte heller i avtalet och inköp av livsmedel i storförpackning avsett för tillagningskök, ingår inte heller.

Ramavtalet kompletterar universitetets befintliga avtal och gäller i två år med möjlighet till förlängning vid två tillfällen med 12 månader. Leverantören ska tillhandahålla en webbutik med ett brett utbud av livsmedel för successiva beställningar och leverans av livsmedel till alla universitetets campus i Uppsala.

Leverans ska ske till beställande enhet. Samtliga institutioner/motsvarande inom universitetets campus i Uppsala (samma organisationsnummer), har rätt att avropa till de priser och villkor som anges i ramavtalet.

Leveransavgift:
Beställning över 2000:-          0:-
Beställning under 2000:-        79:-

Rabatt 1%

Så här beställer du från avtalet

(i avvaktan på möjligheten att lägga beställningar i produktwebben).

Kontakta leverantören för att få ett konto:
Leverantör Mathem, epost: foretag@mathem.se , tel kundtjänst 020-15 10 10, mån-fre kl. 7-23, lör kl. 9-21, sön kl. 9-23.