Nu öppnar nomineringen till Uppsala universitets innovations- och entreprenörspris 2023. Du kan hjälpa till att utse pristagaren, som hedras med ett pris om 500 000 kronor. Alla är välkomna att nominera kandidater senast den 30 november 2022. Även självnominering accepteras.

Lanserades våren 2022

Uppsala universitets innovations- och entreprenörspris lanserades våren 2022 för att uppmärksamma personer med anknytning till universitetet som framgångsrikt vidareutvecklat idéer till innovationer som fått stort genomslag. De första att ta emot priset var Ulf Landegren, Björn Ekström och Jon Heimer, nyckelpersoner bakom det framgångsrika bioteknikbolaget Olink Proteomics.

Priset delas ut årligen och instiftades 2021 av Stiftelsen Uppsala universitets innovations- och entreprenörspris vars ändamål är att synliggöra Uppsala universitets entreprenöriella kultur.

Priset kan delas mellan högst tre mottagare per år, förutsatt att de alla bidragit till samma entreprenörsgärning.

Följande kriterier ska ligga till grund för nomineringen:

• Pristagaren ska på ett avgörande sätt ha bidragit till att framgångsrikt omsätta en upptäckt eller innovation, baserad på forskning eller utbildning vid Uppsala universitet, till framgångsrik kommersialisering eller implementering med betydande samhällsnytta.
  • Pristagaren ska genom sin entreprenörsgärning ha bidragit till ny livskraftig verksamhet och i närtid ha varit aktiv i dess tillväxt och framgång.
  • Pristagaren ska vara eller ha varit student, verksam som forskare eller anställd, eller på annat sätt bedömas ha en stark anknytning till universitetet.

Nomineringsperioden är öppen 1-30 november 2022 och alla är välkomna att nominera en eller flera kandidater till priset. 2023 års pris kommer att delas ut vid en öppen ceremoni den 25 april 2023 i Uppsala universitets aula.