I artikeln "Berätta om dina bästa lifehack" i medarbetarportalen den 8 september 2023 efterfrågade redaktionen tips för att underlätta både arbetet och vardagen.

Redaktionen har kanske inte blivit översköljd med olika tips men vi har fått in del godbitar. Så håll till godo!

Trattar och datormiljö

De första tipsen som kom handlar om egentillverkade trattar och effektivare datormiljö:

"Kanske redan vida spritt men jag nyttjar pet-flaskor till att göra engångstrattar för hantering av kladdiga vätskor, till exempel motorolja. Skär av en 1,5 liters pet-flaska och vips så har du en bra tratt att nyttja för valfritt ändamål. Besparar mig tid och jag slipper diska "grisiga” trattar. Resterna hamnar i plaståtervinningen.

Sedan uppskattar jag en stor datorskärm där jag kan arbeta i flera dokument samtidigt genom att sortera/placera flera på skärmen genom nyttjande av piltangent och windowsknappen.

Två saker som gör både min vardag och mitt arbete lite lättare."

Inhandling och matlagning

En person berättade ett tips i korridoren. Hon utnyttjar appar från livsmedelsbutikerna. Appar där man snabbt kan gå igenom eventuella erbjudanden och direkt lägga de man är intresserad av i en inköpslista i appen plus att man skriver hela inköpslistan i appen. Inköpslistan kan sedan med en knapptryckning anpassas i ordning utifrån den butik man själv handlar i. Innehållet i listan lägger sig i lämplig ordning för att enkelt gå igenom butiken en gång utan att behöva springa fram och tillbaka.

Den här typen av mobilapp finns både för olika livsmedelskedjor och från fristående appleverantörer och för både Android och Iphone.

På tal om mat så har det kommit in ett annat tips på temat mat.

"Här är något som förenklat den ständiga frågan ”vad ska vi äta idag?” i vår familj: En gång i veckan, skriv upp ett par maträtter på frystejp och sätta på kylen. Skriv en handlingslista eller beställ matkassar med utgångspunkt från maträtterna. Nu är hela veckans middagar lösta! Fördelen med tejpen är att det blir tydligt för alla vad som finnas att välja på och det finns en flexibilitet vad som ska ätas vilken dag."

Arbetsmiljö och hösttips

Ett annat tips handlar om arbetsmiljö när man arbetar hemma.

"När jag jobbar på distans och hemifrån är mina kontorsmöbler inte helt moderna. Morfars gamla skrivbord är en vacker möbel, men det är inte höj- och sänkbart. Jag har en rygg som protesterar om jag sitter för mycket. En dag hade jag stått och strukit kläder i mitt arbetsrum hemma. Strykbrädan stod kvar i rummet när jag skulle jobba på distans. Enkelt flyttade jag då över min laptop till strykbrädan. För att få perfekt höjd pallrade jag upp datorn med några böcker – jag har några stycken att välja bland. Det går att både skriva och delta i Zoom-möten stående. På detta sätt förenklar jag tillvaron och skonar min rygg när jag jobbar på distans hemifrån."

På tal om arbetsmiljö såg redaktionen TT-artikeln "Psykologernas bästa tips för att må bra i höst" där bland annat forskare från psykologiska institutionen vid Uppsala universitetet är citerade.

Att vara lite nedstämd när hösten börjar är normalt, hösten är alltid en omställning från sommarens kravlösa tillvaro. Ett tips för hösten ska bli lite lättare kan vara att skriva en lista på saker man tycker om att göra och sedan boka in de sakerna. Gärna olika återkommande aktiviteter. Det handlar om att inte bli passiv utan göra saker man mår bra av och avleda sig själv mentalt.

Pengar och kalenderfokus

Här kommer två tips som båda innehåller en viss ironi men ändå kanske kan stämma till eftertanke. Först ett om klimat, bilar och löner.

"Mitt bästa klimattips - att sälja bilen har varit rena kassakon. Om jag var chef skulle jag uppmana mina medarbetare att sälja bilen så slipper jag höja deras löner…"

Det sista tipset i den här artikeln kom till redaktionen från en medarbetare som har gått i pension men som arbetat lite extra efter pension.

"Att gå i pension och sedan komma tillbaka under en begränsad period då jag inte behöver delta i möten och annat tjafs. Det får mej att inse att så skulle man alltid haft det."