Den akademiska friheten runt om i världen inskränks allt mer med följd att forskare får svårare att utföra sitt arbete. Scholars at Risk är ett internationellt nätverk som kartlägger och uppmärksammar inskränkningar av akademisk frihet och attacker på högre utbildningsinstanser. Genom SAR kan forskare vilkas akademiska frihet hotas få en tillfällig akademisk fristad vid ett utländskt lärosäte.

Uppsala universitet är medlem i Scholars at Risk och arbetar aktivt med att ta emot forskare som av olika anledningar inte kan forska i sitt hemland. Det praktiska administrativa arbetet sköts av HR-avdelningen vid universitetsförvaltningen men det är förstås respektive institution som tar emot forskarna.
– Uppsala universitet har redan avsatt medel för att kunna ta emot två forskare per år, säger Alexander Grönberg, HR-generalist vid HR-avdelningen och en av två som samordnar arbetet med Scolars at Risk vid Uppsala universitet. Dock har intresset från institutionerna för Scolars at Risk ökat så det är givetvis en stor vinst att kunna delfinansiera med medel från Riksbankens jubileumsfond och på så sätt hjälpa fler utsatta forskare.

Hur går det med årets intresseanmälningar?
– Det ligger fasen då vi väntar på att Scolars at Risk i New York ska återkomma med kandidater som vi kan matcha mot de institutioner som uttryckt intresse för att ta emot en forskare under 2021.