Varsågod, nio lästips med olika kopplingar till Uppsala universitet.

Geologi och vulkaner

Kanarieöarna, där Teneriffa ingår, är kända för sin stora geologiska och vulkaniska variation. Valentin Troll, professor i petrologi, är en av författarna till Teide volcano and Tenerife - Geology and Scenery of 76 selected localities om geologin på Teneriffa. Genom geologin ges en inblick i naturen och historien samtidigt som man lär sig om vulkanologi.

Nya bord för vardagslivet

Carolina Brown Ahlund, lektor vid konstvetenskapliga institutionen, har skrivit om det nya vardagslivet som växte fram på 1700-talet i boken Den bekväma vardagen: kvinnor kring bord på 1700-talets Näs. Den nya lyxen var det komfortabelt inrättade livet i hemmet, med rum inredda för avspänd samvaro i bekväma möbler. Boken utspelar sig vid några olika bord: vid skrivbord, sybord, toalettbord, kaffebord och spelbord. Nya bordstyper utformades under 1700-talet för nya behov och för att snabbt och enkelt kunna lyftas fram eller rullas undan. De var del av en ny konsumtionskultur som fick allt tydligare kvinnliga förtecken.

Serier som samtidsdokument

Kristina Mejhammar visar i avhandlingen Självsyn och världsbild i tecknade serier: Visuella livsberättelser av Cecilia Torudd, Ulf Lundkvist, Gunna Grähs och Joakim Pirinen seriernas betydelse som samtidsdokument.
– Serietecknarna kommer med förstahandsinformation om sin vardag. Det återger sådant som de upplever och deras bilder har ofta dokumentära inslag: Vi kan se hur ett stadsrum såg ut vid tiden som bilden är skapad. Vi får följa med dem in i sängkammaren, in i köket. Vi får ta del av jargongen i talat språk: De ger oss samtal på caféer och på skolgårdar och arbetsplatser. Det är verkligheten som är deras material och som de omsätter i bild och text. Samtidigt ryms det poetiska, absurda och abstrakta i deras bildvärldar, säger Kristina Mejhammar.

Ö-liv under vikingatid

I antologin Relations and Runes: The Baltic Islands and Their Interactions During the Late Iron Age and Early Middle Ages undersöker författarna med hjälp av runor, gravfynd och nya arkeologiska rön samhällsbygge och identitetsskapande på Öland, Gotland och Bornholm. Boken går att ladda ned digitalt.

Boken är en del av projektet Evighetsrunor som Uppsala universitetet driver tillsammans med Riksantikvarieämbetet. Projektet avslutas vid årsskiftet med lanseringen av den digitala söktjänsten Runor där allt tillgängligt runmaterial blir fritt sökbart.

Två nya kriminalkommissarier

I Parabellum presenterar Mattias Gardell, Nathan Söderbloms professur i jämförande religionsvetenskap, två nya kriminalkommissarier på den svenska deckarscenen. En serie publika våldsbrott med rituella inslag bildar fonden till en berättelse om när rätten till vård efter behov har satts på undantag.

Ofullständiga modeller av verkligheten

Det är viktigt att hålla isär verkligheten och forskarnas ofullständiga modeller av verkligheten. Förväxlingar och glidningar kan leda till allvarliga problem konstaterar Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik, i boken Världen själv.

Fördelar med bastubad

Minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, demens och stroke. Bättre sömn, minskad ångest och lindrad värk. Mycket tyder på att bastubad är rena dunderkuren för hälsan. Hans Hägglund, adjungerad professor vid institutionen för medicinska vetenskaper, presenterar kunskapsläget i boken Bastuboken. Heta fakta om bastu och hälsa.

Utnyttja matematik i ditt vardagsliv

David Sumpter, professor i tillämpad matematik, har skrivit boken The Ten Equations that Rule the World: And How You Can Use Them Too. Med hjälp av tio ekvationer kan du förstå världen och få stöd inför dina beslut. Eller som författaren själv skriver: "Matematik när det används på rätt sätt handlar om att närma sig livet försiktigt och omtänksamt. Det är ett mjukt tillvägagångssätt."