Omvärldsrapport 2020 presenterades för konsistoriet, universitetets styrelse, våren 2020. Tanken är att universitetets handlingsberedskap ska ökas genom att fånga upp trender och tendenser i omvärlden som på olika sätt kan påverka universitetets verksamhet. Men omvärldsrapporten riktar sig inte på något sätt enbart till konsistoriet, utan den ska fungera som inspiration och underlag för diskussioner runt om på universitetet. Den är framtagen av en arbetsgrupp vid universitetsförvaltningen med personer från avdelningen för kvalitetsutveckling, avdelningen för forskningsstöd respektive planeringsavdelningen.
– Det var ett uppdrag från rektor för att mer systematiskt samla långsiktig omvärldsbevakning, berättar Katarina Vrede, tillförordnad enhetschef vid enheten planering och uppföljning vid planeringsavdelningen. Omvärldsbevakning görs ju av alla men det här är en samlad utblick och ett första test för att hitta bästa formen för att uppnå syftet.

Hur kopplar omvärldsrapporten till mål och strategierna?
– Det finns förstås tydliga kopplingar. På sätt och vis kanske de kom i fel ordning men omvärldsrapporten ska lyfta blicken och fokusera på fem till tio år framåt medan mål och strategier siktar på de närmaste fem-sex åren.

Hårt urval

På knappt fyrtio sidor görs en genomgång eller spaning på universitetets omvärld. Från början var den tänkt att bli tjugo sidor men trots fördubblad längd finns det givetvis frågor som inte alls är med eller som bara nämns i förbigående.
– Vi ville ha den kort eftersom det är lätt att den annars inte blir läst. Vi fick prioritera rätt hårt och exempelvis tog vi bort ett avsnitt om teknikutveckling, bland annat AI.

Årets största händelse, pandemin, finns bara nämnt i förordet där det konstateras att rapporten inte alls tar upp konsekvenser av pandemin.
– Rapporten var i stort sett klar när pandemin bröt ut så det blev något av en antiklimax. Men en arbetsgrupp arbetar just nu på ett tillägg på kanske 5-10 sidor utifrån hur pandemin påverkat vår omvärld. Tanken är att presentera tillägget för konsistoriet i november. Men det här visar väldigt tydligt på det svåra med att göra omvärldsbevakningar. Det är svårt att fånga upp saker som helt plötsligt kan vända upp och ner på allt.

Ska vara återkommande

Tanken är att omvärldsrapporten ska göras återkommande. Planen är att göra en större revidering vartannat år och en uppdatering årligen.
– Vi hade ganska långa diskussioner i arbetsgruppen som tog fram rapporten hur den skulle skrivas och utformas för att vara användbar och stimulera till tankar och diskussioner utifrån sitt syfte. Nästa gång när vi gör en större revidering kanske den ska göras på ett annat sätt eller kortare, det vet vi inte idag.