– Det är väldigt roligt men mycket jobb, berättar Björn Victor, inspektor på Uplands Nation och professor vid institutionen för informationsteknologi. Man kan tro att inspektorsuppdraget mest är representation, men det visar sig vara en hel del mer arbete.

Inspektorerna fungerar som kontakt mellan nationen och universitetet. Ursprungligen infördes inspektorer på nationerna för att hålla ordning. Nationerna förbjöds under en period på 1600-talet på grund av oordning och när de åter fick öppna var det med kravet på inspektorer.

Arbeta med studenterna drivkraft

På Uplands nation väljs inspektorn av landskapet, nationens medlemsmöte och är nästan alltid en professor. Uppdraget som inspektor är helt ideellt.
– Som inspektor får jag arbeta med studenterna. Ge råd, stöd och hjälpa till att hitta lösningar. Det är en slags handledarroll, vilket var en stor drivkraft för mig för att tacka ja till uppdraget.

När Björn Victor pluggade var han själv aktiv i Uplands nation, han spelade till exempel saxofon i nationens blåsorkester Wijkmanska Blecket, sjöng i kören och jobbade i puben.
– För mig känns det bra att kunna ge tillbaka och bidra till att bevara traditionerna på ett bra sätt. Nationerna är viktiga för så många studenter. De fungerar som ett andra hem där studenterna träffas över ämnesgränser och får chansen att prova på och ta ansvar och utveckla nya idéer – lite som en tvärvetenskaplig entreprenörsverkstad med stort socialt fokus. Man kan lära sig många olika saker på nationen.

På nationerna träffas studenterna alltså på tvärs med sina utbildningsval. Men det är också plats för andra typer av gränsöverskridande. Uplands nation har många internationella medlemmar och aktiva och de flesta möten hålls på engelska och de översätter så mycket de kan.
– Kan man inte svenska ska man ändå kunna engagera sig i verksamheten. Det är en stor styrka att nationen har många internationella medlemmar och aktiva, det skapar långsiktiga kulturöverskridande relationer.

Under pandemin har nationerna blivit extra viktiga som en plats där studenterna på ett säkert sätt kan träffas fysiskt, plugga, umgås och få socialt utbyte. Inte minst är det viktigt för alla nya studenter. Universitetet och nationerna samarbetar också för att minska tätheten i undervisningen genom att använda extra studieplatser och undervisningslokaler på nationerna.

Långsiktig fast punkt

Björn Victor jämför Uplands nation med ett medelstort företag. Nationen, som är en medelstor nation, har en omsättning på cirka 10 miljoner kronor, fem heltidsarvoderade plus ett stort antal ideellt aktiva eller med timersättning.

Han är ofta på nationen en till två gånger i veckan, ibland mer.
– Det är ofta möten med ”heltidarna”: kuratorer, pub- och köksmästare. På en nation byts ju de aktiva naturligt ut vartefter och jag ska som inspektor fungera som en långsiktig fast punkt, som ett minne. Och vara en akademisk länk mellan nationen och Uppsala universitet.

Dammat av saxofonen

Efter ett trettioårigt uppehåll dammade Björn Victor av sin saxofon för några år sedan, gjorde en kort comeback i Wijkmanska Blecket, gick kurser i jazz och började spela i Uppsala Blåsorkester.

Gick det bra att få ton efter ett så långt uppehåll?
– Ja, det gick bra. Det sitter mycket i muskelminnet, som att lära sig cykla. Sedan gick det fort att lära mig i början, jag har blivit bättre på att lära mig.

Just nu håller han tummarna för att julkonserten med Uppsala Blåsorkester kan bli av. Och på tal om jul, Uplands nation har bjudit in till "Jul på Uplands" sedan 1970 varje julafton och juldag.
– Ja, det är en insats nationen gör för alla som inte har någon annan att fira jul med eller som föredrar att fira hos oss.

Jul på Uplands sköts helt ideellt och finansieras av donationer från matbutiker och pengar som samlas in och många som inte är studenter kommer också och hjälper till praktiskt. Nationen skjuter också till medel för att alla intresserade ska få julstämning.

Men hur blir det med Jul på Uplands i år nu när den dessutom firar 50 år?
– Den kommer att bli av i någon form men det kommer att bli en annorlunda Jul på Uplands i år. Exakt hur vet vi inte idag. Det är ett exempel på när jag som inspektor stöttar de aktiva i att vara kreativa och tänka utanför lådan.