Uppsala universitet är med i det internationellt projektet Sweden-USA Project for Collaboration, Adacemic Leadership and Innovation in Higher Education (Calie).

– På båda sidor Atlanten funderar universitetsledningar över hur man kan förnya utbildning i takt med att samhället ställer om mot mer digitalisering samtidigt som AI och hållbar utveckling kräver tvärdisciplinära utbildningar, säger Anders Hagfeldt, rektor för Uppsala universitet, som var en av talarna på konferensen.

Treårigt Vinnovaprojekt

Calie är ett samarbetsprojekt mellan universitetsledningarna vid Uppsala, Lunds, Göteborgs, Stockholms universitet respektive de tre nordamerikanska universiteten Stanford, UC Berkely och University of Washington. Syftet med samarbetet är att utforska akademiskt ledarskap i förhållande till förnyelse eller innovation inom högre utbildning. Det är ett treårigt Vinnovaprojekt. I maj hölls en slutkonferens för Calie-projektet med deltagare från 39 lärosäten och andra organisationer.

På konferensen diskuterades universitetens framtida roll, anpassning till stora samhällsförändringar, kompetensförsörjning och livslångt lärande. Också EU:s satsning på Europauniversitet diskuterades. Ett medskick från konferensen är att framtidens kompetensförsörjning på både nationell och internationell nivå kräver ett ännu starkare samarbete mellan samhällets aktörer, för att säkra det livslånga lärandet.

Lika men olika

– På konferensen delade företrädare för universitet både i USA och Sverige synen på att morgondagens arbetsplats kommer att bli mer digital även efter pandemin. Men det är också tydligt att pandemin har drabbat svenska och amerikanska universitet olika. Den amerikanska utbildnings- och forskningmodellen som till stor del bygger på avgifter respektive privata donationer och finansiering har lett till att flera amerikanska universitet lider av uteblivna intäkter. I Sverige ser finansieringsmodellen annorlunda ut och det finns ett påtagligt intresse från amerikansk sida för hur den nordiska modellen fungerar. Under konferensen etablerades begreppet ”sustainable vikings” av talare från UC Berkeley, säger Anders Hagfeldt.

Forskningsantologi om akademiskt ledarskap

Som slutrapport från Calie-projektet publicerades en forskningsantologi i samband med slutkonferensen. I sjutton kapitel undersöker forskare från Sverige och USA universitetens roll och funktion i en föränderlig tid med sociala och teknologiska utmaningar. Grundfrågan för antologin är hur universitetet på bästa sätt kan bidra till att lösa utmaningarna och samtidigt stötta en hållbar utveckling.

Några exempel på kapitelrubriker från antologin:

• Akademiskt ledarskap för universitetsförnyelse.
  • Digitalisering och strategisk förnyelse av högre utbildning.
  • Förbereda lärare för skolan vi har och skolan vi behöver.
  • Vägar för att förbättra forskarutbildningen.
  • Hantera lömska problem (wicked problems)inom hållbar utveckling tillsammans mellan Calie och University of California, Berkeley.