– Jag känner mig mycket glad och hedrad, säger Linda Andersson Burnett.

Vad ser du mest fram emot och vilka frågor hoppas du få arbeta med inom akademien?

– Genom att bli ledamot i Sveriges unga akademi hoppas jag kunna engagera mig i frågor kring internationaliseringen av svenska universitet. Jag vill verka för en internationalisering som både ökar svenska forskares mobilitet och som gör det lättare för unga utländska forskare att etablera sig i Sverige. Jag ser också fram emot att interagera med forskare från olika discipliner inom akademien och att stödja nästa generation unga akademiker.

Vilka frågor inom din egen forskning brinner du mest för och tycker är viktigast att nå ut med?

– Jag forskar framförallt om linneansk naturalhistoria och globala kunskapsnätverk. Jag har nyligen börjat ett nytt projekt om amatörers aktiva deltagande i skapandet av vetenskaplig kunskap och hur de samarbetade med universitet och museer under 1700- och 1800-talen.

– Med tanke på de globala utmaningarna vi ser i samhället idag, till exempel klimatförändringar och social orättvisa, hoppas jag kunna bidra med forskning som belyser förhållandet mellan vetenskaplig praktik och långsiktiga utvecklingstrender, avslutar Linda Andersson Burnett.