Coimbra Group 3-Minute-Thesis competition är en europeisk tävling där forskare inbjuds att skicka in en video på maximalt tre minuter med en presentation av sin forskning för en allmän publik.

Coimbragruppen, ett europeiskt universitetsnätverk med 41 lärosäten som medlemmar, däribland Uppsala universitet, arbetar bland annat med att främja internationalisering och akademiskt samarbete samt strävar efter att påverka europeisk utbildnings- och forskningspolicy.

Favour Onyeogaziri, doktorand vid institutionen för immunologi, genetik och patologi, är Uppsalas representant i tävlingens finalomgång.

Hur reagerade du på beskedet?

- Jag blev väldigt överraskad och glad när Anna Ledin (Coimbrakoordinator vid Uppsala universitet, reds. anm.) mejlade mig om att mitt bidrag hade gått vidare till final.

Vad tror du gjorde att just detta bidrag gick vidare i tävlingen? Vad är speciellt med detta bidrag?

- Jag tror att genom att jag relaterade vår forskning vid Elisabetta Dejana-gruppen till VVS-problem slog det an en ton hos bedömarna. I min presentation relaterade jag koagulation och blödning i hjärnan till läckande badrumsrör.

Vilka chanser tror du att Uppsala universitet har i finalen 29 juni?

- Vi har ju en tredjedels chans att vinna, men jag ska göra mitt bästa. Mina kollegor är ett bra stöd och jag hoppas kunna göra dem och Uppsala universitet stolta i finalen.