Vid årsskiftet slutar rektor Eva Åkesson som rektor på Uppsala universitet, efter nio år på tjänsten. Som tack för ett gott samarbete under dessa år, så ville Akademiska hus plantera ett äppelträd i Blåsenhusområdet. Trädet är ympat med sorterna Åkerö, Oranie, Transparente blanche och Aroma.

- Ett äppelträd är en fin symbol för vårt goda samarbete som stärkts genom det avtal vi arbetade fram tillsammans i syfte att stödja universitetets utveckling, inte minst inom hållbarhetsområdet som kommer att bära frukt för framtiden, säger rektor Eva Åkesson.

Just nu så jobbar Akademiska hus tillsammans med universitetet för att utveckla den biologiska mångfalden i Blåsenhusområdet och har samtidigt stärkt upp mötesplatser och rensat upp så att området ska vara tryggt och säkert. Ätbara saker brukar öka viljan att vistas ute, så därför föll valet av träd på ett äppelträd – och fyra olika sorter för att visa på mångfald.

På samma plats finns sedan tidigare ett Sibiriskt korkträd, planterat som tack till den förre rektorn Anders Hallberg.