På avdelningen för universitetsgemensam IT har det startat en universitetsgemensam tjänst för audiovisuella hjälpmedel (AV) och videokonferensutrustning. Den gemensamma AV-tjänsten bemannas idag av Leif Kullberg, tjänstespecialist, Emil Lundell, tjänstespecialist, och Thomas Johannesson, systemadministratör.

AV står för audiovisuella hjälpmedel, det betyder till exempel skärmar, projektorer och ljudssystem. Den gemensamma AV-tjänsten arbetar också med utrustningen för videokonferenser, ofta tänkt för undervisning. Uppsala universitet använder samma system för videokonferens som SLU och samarbetar kring drift och förvaltning. Den gemensamma AV-tjänsten arbetar också med enklare e-mötesutrustning tänkt för till exempel zoommöten.

Lärarna i fokus

Genom att tydligare samordna och formalisera teknik, beställningsrutiner, support och kompetenser kring den här typen av utrustning är tanken att ge framför allt lärarna bättre förutsättningar i undervisningssituationen. Idag är det olika system mellan campus och till med olika system inom samma campus.
– Man kan säga att målgruppen för det här arbetet är alla lärare, säger Leif Kullberg, e-tjänstespecialist. För lärarna innebär det att gränssnitten är så lika som möjligt mellan olika lärosalar på olika campus.

Men även budgetansvariga är målgrupp för arbetet.
– För budgetansvariga innebär vårt leverantörsavtal på utrustning och tjänster som vi skrev hösten 2020 att det enkelt går att göra bättre prognoser över kostnader.

Sparar pengar

Tanken är förstås också att underlätta för intendenturerna som bland annat slipper göra upphandlingar och kan få råd och stöd av den universitetsgemensamma AV-tjänsten. Men målet är också att universitet ska optimera sina investeringar i mötesutrustning samtidigt som tekniken framtidssäkras.
– De projekt vi har varit med i hittills har sparat pengar både genom upphandlingen men också genom att slippa konsultkostnader.

Olika system för AV och videokonferens

En fråga som de utrett är om det går att ha samma styrsystem för AV-teknik och videokonferensutrustning. I princip går det men de har konstaterat att det inte är hållbart i längden.
– Så fort någon av leverantörernas system uppdateras ska det gemensamma systemet hantera det och det är lätt hänt att de olika leverantörerna kommer att skylla på varandra. I det läget får vi problem att tillhandahålla ett bra och fungerande styrsystem. Därför har vi bedömt att det är bättre att behålla två olika styrsystem.

Hur kommer supporten fungera när man står där och ska ha en föreläsning och allt bara vägrar fungera?
– Den verksamhetsnära supporten har skötts och kommer fortsätta skötas av intendenturen på respektive campus. Jag har själv arbetat länge på campus Gamla Torget och vet hur viktigt det är med den verksamhetsnära supporten.

Leif Kullberg berättar också att de arbetar på lösningar för att kunna fjärrstyra styrsystemen. Det innebär att supporten kan övervaka att allt ser ok ut och kan hjälpa till på distans.