– Det är förstås tråkigt att Sista april återigen behöver ställas in, det blir en vanlig dag på jobbet med arbete och studier på distans. Men smittläget är allvarligt i Uppsalaregionen och sjukvården jobbar för högtryck och det är viktigt att vi alla tar ansvar, säger Fredrik Blomqvist, säkerhetschef och universitetets coronasamordnare.

Beslutet att stänga campus och Botaniska trädgården bygger på universitetets riskanalys utifrån kommunens tidigare beslut att stänga Ekonomikumparken. Avsikten är att motverka att personer som inte hörsammar rekommendationerna söker sig till dessa områden och bidrar till folksamlingar på universitetets områden.

Samtliga campus stänger, tillträde ges till personal och de studenter som eventuellt har obligatoriska fysiska moment just den dagen. Även grindarna till Botaniska trädgården kommer att hållas låsta.

– Vårt samarbete med aktörerna i Uppsalaregionen fungerar utmärkt, vi delar kontinuerligt våra lägesrapporter och har utvecklats vår gemensamma krisberedskap väsentligt under coronaperioden, säger Fredrik Blomqvist.

Trädgårdarnas visningsverksamhet lyder under rekommendationerna för museer, som gäller fram till 31 maj. Öppningen av Linnémuseet inklusive trädgård samt Tropiska växthuset har därför sedan tidigare skjutits fram till 1 juni.

Kontaktperson:

Fredrik Blomqvist, säkerhetschef och coronasamordnare, telefon 070-425 01 18.