Caroline Sjöberg har en gedigen erfarenhet från både den internationella och nationella arenan och har varit verksam inom olika sektorer bland annat från försvarsmakten, Sveriges lantbruksuniversitet och som myndighetschef på Verket för högskoleservice (VHS). 2001-2003 var hon personaldirektör vid Uppsala universitet. Närmast kommer hon från Umeå universitet där hon varit universitetsdirektör sedan 2014.

– Det känns fantastiskt roligt att komma tillbaka till Uppsala universitet. Ett lärosäte som alltid legat mig mycket varmt om hjärtat. Jag ser med stor spänning och förväntan fram mot mitt kommande uppdrag att tillsammans med akademin och mina medarbetare fortsätta utveckla stöd och service till världsledande utbildning och forskning, säger Caroline Sjöberg i en kommentar.

Caroline Sjöberg tillträder sin tjänst den 1 oktober 2019. Hon efterträder Katarina Bjelke som slutar den 15 maj. Under övergångstiden kommer akademiombudsman Per Abrahamsson verka som tf. universitetsdirektör.

Pernilla Björk