Marcus Lindskog, docent i psykologi och universitetslektor i didaktik med inriktning mot matematikdidaktik vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier (EDU), forskar om lärande och kognitiv utveckling med fokus på yngre barn och matematik.

– Jag hade haft en lång dag med seminarier när ett e-brev med ett grattis från en kollega dök upp. Hade då inte haft en tanke på priset och blev både glad och överraskad.

Marcus Lindskog har alltid många projekt på gång och i dagsläget bygger han bland annat upp en forskningsmiljö vid EDU med fokus på matematikundervisning för barn i förskoleåldern och de tidiga skolåren.

– Pengarna kommer kunna användas för att få några av mina projekt i mål och förhoppningsvis öppnar erkännandet även nya dörrar till intressanta projekt och samarbeten i framtiden.

Ocean Cheun, biträdande lektor vid institutionen för materialvetenskap, har framgångrikt arbetat med att utveckla nya nanoporösa material för läkemedelsleverans och miljötillämpningar.

– Jag blev gladeligen överraskad. Oscarspriset är ett av de mest prestigefyllda vid Uppsala universitet, så det kändes nästan overkligt. Jag var tvungen att läsa mejlet flera gånger för att tro att det var sant och att det inte var skickat till fel persion!

Ocean Cheung är tacksam över att hans arbete uppskattas på denna nivå och menar att det verkligen innebär ett stort steg framåt i karriären.

– Priset ger mig möjligheter att testa nya forskningsidéer, öppna upp nya kanaler för mig att kommunicera min forskning och knyta kontakter med fler forskare. Det är så viktigt att samarbeta med andra forskare och jag ser verkligen fram emot dessa kommande möjligheter.