Solcellsforskaren Anders Hagfeldt har tidigare både studerat och varit professor vid Uppsala universitet och är idag professor och verksamhetsledare vid Laboratory of Photomolecular Science, École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL).

– Det här känns omtumlande och fantastiskt spännande! Jag känner mig oerhört priviligierad att som rektor få vara engagerad i verksamheterna i det kompletta universitet som Uppsala universitet är, säger Anders Hagfeldt. Jag ser rollen som rektor som en katalysator för att skapa möjligheter och support för kollegorna att få bedriva fri grundforskning och skapa unika och världsledande tvärvetenskapliga forsknings- och undervisningsplattformar. Jag ser stora möjligheter med att samarbeta över verksamhetsområdena.

Flyttar hem till Sverige

Anders Hagfeldt har bred erfarenhet både från Uppsala universitet och internationellt.

Han tog grundexamen i fysik och kemi och en doktorsexamen i fysikalisk kemi vid Uppsala universitet. 2004 blev han professor i kemisk fysik i Uppsala och några år senare i fysikalisk kemi. Sedan 2014 är han verksam som professor vid Laboratory of Photomolecular Science, École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL). Under 2000-talet har han också varit gästprofessor eller adjungerad professor i Kina, Frankrike, Korea, Singapore, Saudiarabien, Indien och Spanien.

Han är också medlem i flera vetenskapliga akademier – bland annat Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, Kungl. Vetenskapsakademien och European Academy of Sciences.

Nu ser han fram emot att flytta hem till Sverige och Uppsala igen för att bli rektor från och med 1 januari 2021.

– Uppsala universitet har mycket stor potential. Jag tror mycket på internationalisering samtidigt som jag ser spännande möjligheter internt och lokalt, till exempel potentialen i Campus Gotland och samverkan med kunskapsstaden Uppsala och näringslivet, säger Anders Hagfeldt. Det vore också intressant att titta på möjligheter med alumni för samverkan och för att till exempel utveckla livslångt lärande.

Anna Malmberg