– Vi är väl medvetna om att vi är en av de institutioner som reser mes, och det här är något som det har pratats länge om i korridorerna, säger professor Kristine Höglund.
Institutionen har en internationell profil med aktiv närvaro vid konferenser och utbyten med gästforskare. Forskningen bedrivs ofta i form av fältarbeten i länder långt borta.
– För mig handlar det mycket om forskningsetik. Vi är ju väldigt engagerade när det gäller hur vår forskning påverkar det omgivande samhället, till exempel när vi bedriver fältarbeten. Som en disciplin som vill främja fredlig lösning på konflikter och bidra till hållbara fredliga samhällen blir det här en dimension som blir allt viktigare att ta tag i, menar hon.
Att fokus ligger just på flygresor beror på att det är ett område där det går att göra skillnad. Institutionen har länge jobbat med lokala åtgärder som till exempel sopsortering och minskad köttkonsumtion vid konferenser.
– Men det här bleknar ju när man tittar på utsläppen från flygresorna, säger Isak Svensson, professor och tidigare miljöombud.

Reaktionerna internt på de nya målen har varit positiva och beslutet att anta de nya målen fattades också enhälligt i institutionsstyrelsen.
– Det motstånd vi mött har att göra med begränsningar. Vem ska bestämma vilka resor som ska göras och styra över det? Sedan har vi också väldigt olika behov, både beroende på vad man forskar om och var man befinner sig i karriären. När man är yngre och håller på att etablera sig är det kanske viktigare att delta regelbundet vid konferenser än när man är mer etablerad, säger Kristine Höglund.
Medan behoven av internationalisering inom akademin har ökat, har nödvändigheten att resa faktiskt minskat, menar Erik Melander, professor och prefekt vid institutionen.
– Tidigare samlade man på sig papper när man var på konferens, men nu delar man dem på internet i stället. Jag känner själv inte samma behov av att åka på konferens varje år, men vill kanske åka vartannat eller vart tredje år.

Målet att halvera utsläppen från flygresor till 2024 ska framför allt nås genom en ökad medvetenhet och så kallad ”nudging”, att man inspireras att göra bättre val när det handlar om resor.
– Jag tror att det har betydelse att vi har ett mål, men det bygger på frivillighet. Det här ska vara kul och inspirerande, säger Erik Melander.
Det är också viktigt att lyfta frågorna till en organisatorisk nivå och inte peka ut enskilda individer, menar Isak Svensson.
Institutionen jobbar för att få så goda möjligheter som möjligt för att kunna genomföra möten via internet. Man försöker också dela information och tips om alternativ till flyget och skulle gärna se att resebyråerna blir bättre på att boka tågresor inom Europa.
– Att vi har mätbara data som vi följer upp är också viktigt när det gäller att öka medvetenheten. Vi ska också jobba för innovativa alternativ till resor, till exempel klusterkonferenser där man möts digitalt, säger miljöombud Ralph Sundberg, forskare och miljöombud.
– Vi inser ju också att vår viktigaste uppgift för klimatfrågan är att vara fredsforskare. Där behövs internationalisering och vi kommer att behöva fortsätta resa med flyg. Men det är en målkonflikt som vi måste hantera, vi kan inte bara fortsätta flyga som vi gjort tidigare, säger Isak Svensson.