En ny arbetsordning har antagits för den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten. Vilka nyheter ser du kommer att påverka arbetet de kommande tre åren?
– Till att börja med har vi ganska stor förnyelse inom fakultetsledningen med en ny ställföreträdande vicerektor i Charlotte Platzer-Björkman och ny prodekan för samverkan i Marcus Lindahl. En annan förändring är att sektionsdekanerna får en stärkt roll. De kommer att utse sina respektive ledamöter i forsknings-, utbildnings- och samverkansberedningarna, och även ha regelbunden kontakt med dessa representanter och prefekter inom sektionen. När sektionsdekanerna utser sina representanter i de olika beredningarna och följer upp det med regelbundna möten, blir informationsöverföringen tydligare och kvaliteten på arbetet högre.

– Sektionsdekanerna kommer också att spela en central roll inom det kommande strategiarbetet vid fakulteten. Universitetet fastställde sina mål och strategier för ett tag sen, och nu inleds ett liknande arbete på fakultetsnivå av sektionsdekanerna. De kommer att initiera arbetet på institutionerna med att föra ned universitetets mål och strategier ner till institutions- och avdelningsnivå inom respektive sektion. Vad betyder målen för institutionens verksamhet? Finns det egna utvecklingsmål som motsvarar universitetets? Det finns mycket att diskutera och stämma av på olika nivåer. Då är det bra att hålla sig till samma format med tydliga rubriker för att kunna jämföra olika verksamheter och få en bättre blick över fakulteten. Då kommer vi att fungera ännu bättre som lag. Vår ambition är att nästa sommar ha mål och strategier på fakultets- och institutionsnivå som är väl länkade och som alla på fakulteten kan utgå från när vi har institutionsdialoger och gör verksamhetsplaner. Det ser jag som ett mycket viktigt arbete på fakulteten framöver.

Den här terminen har åtta nya utbildningsprogram startat vid fakulteten. Förutom sex internationella masterprogram och ett högskoleingenjörsprogram i industriell utveckling har ett civilingenjörsprogram i industriell ekonomi dragit igång, vilket har lockat 2 182 sökande till 68 platser. Hur ser era kommande utbildningsvisioner ut?
– På utbildningssidan har vi nu en mycket tydligare profil och använder det breda lärosätet. I ett läge där teknik och naturvetenskap knyts allt närmare varandra, och även som i fallet med industriell ekonomi att man går utanför vetenskapsområdet, så tycker jag vår fakultet är extremt väl positionerad. Och jag ser framför mig att vi under den här mandatperioden tar den plats vi förtjänar givet den framstående forskning vi har.

– Trots nuvarande osäkerhet gällande globala utbyten så är ju den pågående internationaliseringen och internationella arbetsplatser här för att stanna. Internationella studenter bidrar också till att vi kan ge fler kurser, och duktiga studenter höjer nivån på kurserna. Så istället för en pyramid med väldigt många inledande kurser tror jag vår vision bör vara en upp-och nedvänd internationell pyramid med alltfler avancerade kurser.

– Nu undersöker vi möjligheten att göra en av inriktningarna inom teknisk fysik, nämligen tillämpad fysik, till en engelskspråkig utbildning och öppna den för internationella studenter. Elektrifiering och energilagring är andra programförslag vi tittar närmare på och som vi hoppas kunna utveckla.

På tal om att mycket är på gång, den nionde i nionde klockan nio invigs Hus 9 vid Nya Ångström med pompa och ståt?

– Ja, invigningen blir dock till stor del digital. Den nionde september direktsänder vi invigningen av den nya flygelbyggnaden, en del av det fantastiska projektet Nya Ångström. Byggnaden kommer att användas för både undervisning och kontorsrum för institutionen för fysik och astronomi. När de nu lämnar vissa av sina lokaler sätts en omflyttning igång. Nästan alla är nöjda eftersom vi då får mer samordning och bättre placering. Därmed möjliggörs en expansion inom befintliga Ångström. Och i början på 2022 flyttar institutionen för informationsteknologi in i nya Hus 10. Då ska vi ha champagne och korkar i taket!

– Samtidigt har vi börjat utveckla lokalerna på Evolutionsbiologiskt centrum för att få ett bättre flöde genom området. I Kärnhuset på Norbyvägen har man byggt en reception, en funktion som inte funnits inom området tidigare och som kommer att erbjuda service till både biologi- och geostudenter. På Geocentrum har studentkorridoren renoverats och förbättrat arbetsmiljön.

– Så fakulteten är i högsta grad redo för terminen!