Frågor och svar om studentingången
Nedan hittar ni svar på vanliga frågor som uppkommit bland annat i samband med studieadministrativt forum.
När kommer den första versionen av nya studentingången?
Svar: Den första versionen av studentingången lanseras 1 juli 2021.
När kommer den slutliga versionen av studentingången?
Svar: Studentingången kommer att vidareutvecklas under hösten 2021.
Kommer allt vara översatt även till engelska?
Svar: All information under www.uu.se/student kommer liksom tidigare att finnas i en engelskspråkig version.
Om allt från UU/student flyttas in i studentingången. Vad syns då för presumtiva studenter?
Svar: Informationen till presumtiva studenter kommer liksom tidigare att finnas på www.uu.se/utbildning. All information under www.uu.se/student flyttas till den nya webbplattformen och kommer även fortsättningsvis att kunna ses utan inloggning.
Vad kommer den första versionen av nya studentingången att innehålla?
Svar: Den första versionen av studentingången kommer att innehålla motsvarande det som finns på befintliga sidor under www.uu.se/student. För inloggade studenter kommer det dessutom att finnas ingångar till personliga tjänster samt information från de institutioner som studenten studerar vid.
Vi har tidigare kunnat använda oss av institutionssidan i studentportalen men den funktionen finns inte i Studium. Kan institutioner lägga ut information till alla studenter vid institutionen i den nya studentingången?
Svar: Ja, det kommer finnas funktionalitet för institutionsadministratörer att skapa riktat innehåll för studenter på institutionsnivå. Anvisningar kring detta kommer under maj. Funktionen kommer att bli tillgänglig 1 juni.
Kan institutioner lägga ut information till samtliga studenter vid institutionen i den nya studentingången?
Svar: Ja, det kommer finnas funktionalitet för institutionsadministratörer att skapa riktat innehåll för studenter på institutionsnivå. Anvisningar kring detta kommer under maj. Funktionen blir tillgänglig 1 juni.
Kan institutioner lägga ut information till alla studenter som läser ett program i den nya studentingången?
Svar: Nej, i studentingången kommer det bara finnas möjlighet att skapa innehåll på institutionsnivå. Information på programnivå skapas i Studium.
Kommer det att finnas en samlingssida för institutionen eller ska informationen samlas centralt?
Svar: Information som gäller för alla studenter ska finnas centralt. Information som är specifik för institutionen kommer att kunna läggas upp på institutionssidorna alternativt som ett institutionsmeddelande i studentens flöde på studentingången.
Kommer studenten att bli notifierad när det kommer något nytt i flödet?
Svar: Nej, inte i den första versionen av studentingången.
Var lägger jag upp evenemang för studenter?
Svar: Kalendarieevenemang läggs fortsatt upp i www.kalendarium.uu.se och kommer synas i studentingången för både oinloggade och inloggade studenter.
Studentingången - registrering och reservantagning
Kommer institutionsadministratörer ha tillgång till studentgränssnittet?
Svar: Det finns vare sig i Ladok eller i den nya studentingången möjlighet att växla till en vy som visar vad studenten ser.
Behöver studenten i programlistan söka fram sitt program, eller ser studenterna sitt program direkt.
Svar: Åtminstone till att börja med kommer även inloggade antagna att behöva välja sitt program från en lista för att se registreringsinformation.
Kan man lägga upp information för flera program samtidigt (som när ett program har flera inriktningar, men ska ha samma info för alla inriktningar)?
Svar: Den registreringsinformation som läggs in i Selma och visas i utbildningskatalogen går att lägga in på såväl programnivå som inriktningsnivå. Ska samma information visas för alla inriktningar räcker det med att lägga in den på programmet.
Apotekarprogrammet finns i två versioner för tillfället, vilket även gäller andra program som förnyats så att de har behövt byta program kod. Hur löser vi detta?
Svar: Apotekarprogrammet och ett fåtal andra program har på egen begäran fått nya programkoder i samband med större förändringar av studiegången. I studentingångens programlista kommer det bara finnas en förekomst av varje program, eftersom det inte längre antas studenter till de äldre programkoderna.
En student som är antagen till utbildning – vilken länk kan vi hänvisa till?
Svar: Nya studenter ska hänvisas till www.uu.se/student.
Idag lägger jag in information om kursregistrering på varje enskild kurs i Studentportalen. Kommer jag vara tvungen att få admin-behörighet till varje kurs för att kunna lägga in samma sak i Studium? Finns det något enklare sätt för mig att lägga in kursregistringsinformationen (och öppna för webb-registrering) på varje kurs i Studium?
Svar: Studium ska endast i undantagsfall användas för registreringsinformation. För att studenterna ska kunna registrera sig själva behöver inget annat göras än att lägga in registreringsperioder på kurstillfällena i Selma.
Kommer det vara någon skillnad på programsidan i studium och den i studentingången? Vad är det tänkt att man ska lägga upp på programsidan i studentingången?
Svar: På programsidan i utbildningskatalogen som studentingången länkar till ska det finnas kortfattad information om programstart och registrering som behöver vara publik (t.ex. för reserver). I Studium finns det möjlighet att ha sådan information som gäller dem som läser eller börjar läsa på programmet.
Länken på kurssidorna i Selma för vt22 leder fortfarande till Studentportalen.
Svar: Alla fasta länkar till Studentportalen på utbildningskatalogens kurs- och programsidor kommer att försvinna. Institutionerna ansvarar för att ta bort eventuella länkar som lagts in manuellt i informationen.
Om man inte ska registrerar sig själv, och inte ska ha upprop, utan intresset att gå kursen ska visas genom att betala in en kostnad för exkursionsdeltagande, varefter kursadm. registrerar, hur bör man då nå ut med detta?
Svar: För kurser med särskilda rutiner rekommenderas riktad information i form av e-postutskick.
Hur får reservantagna information om vad som gäller för dem. I Studentportalen kunde vi lägga sån information på resp. kurs och kurserna var sökbara. Samma gäller ju inte för Studium, det är ju inte öppen på samma sätt.
Svar: Information som vänder sig till reservplacerade på program kommer att visas på utbildningskatalogens programsida. Detta lägger ni in via programtexter i Selma. Det som gäller kurser ska i första hand finnas på institutionssidan i studentingången. Det kommer även finnas generell information riktad till alla reserver.
Finns det någon bas-information som ska upp på institutionssidorna, eller är det bara nyheter/meddelanden?
Svar: Det måste finnas information om registrering på sidan. Nyheter är ett eget flöde.
Vi som brukar få frågor om antagning, även från reserver, kan ju försöka täcka in dessa med automatiska svarsmeddelanden från vår e-post.
Svar: Det är en utmärkt idé att ha svar på de vanligaste frågorna kring registrering och reservantagning i automatsvar.
Studenterna måste tacka ja efter första urvalet - hur får studenterna information om kurserna så att de kan ta ett beslut?
Svar: Via antagningsbeskedet hänvisas studenten till uu.se/student. Här kan de se information från institutionen, och hittar även in i Studium och Ladok.
Ladok
Kommer studenterna att få påminnelse tre dagar före tentamensanmälan stänger?
Svar: Avisering med påminnelse om att studenten kan anmäla sig till ett tentamenstillfälle skickas tre dagar innan sista anmälningsdatum till studentens student-e-postadress för de som inte redan är anmälda och som inte har fått godkänt resultat på modul eller kurs.
Studenter som lämnar återbud i Ladok, förs återbudet över till antagning.se. Ska vi hänvisa studenterna till Ladok istället?
Svar: Ja, återbud ska föras över från Ladok till NyA och vice versa, men det krävs att antagningen är länkad mellan systemen. Den länkningen är skör och vi rekommenderar därför att ni följer instruktionerna i vår guide om hur återbud bör hanteras (https://uppsala.instructure.com/courses/8689/pages/aterbud).
Får studenten en varning innan återbud lämnas?
Svar: Ja, en varning visas som beskriver vad som kommer att ske och studenten kan välja att bekräfta eller avbryta.
Formuleringen när studenten inte kan registrera sig bör vara tydlig. Det bästa är om det går att lägga information om registrering i Ladok. Knapparna för registrering och återbud riskerar att förväxlas, ordning och placering bör ändras.
Återkoppling: När det gäller formuleringen som rör villkor kommer vi att lägga en ändringsbegäran. Vi har sedan tidigare framfört önskemål om att kunna lägga till extra fält vid behov. Just nu påbörjas ett större utvecklingsprojekt vid konsortiet (kring Ladok) när det gäller information om utbildningar. Vi får avvakta och se var det leder till samt att vi framför våra önskemål när vi får möjlighet.
När det gäller Ladok för studenter och t.ex. placering och ordning på knappar för registrering och återbud kommer vi att framföra synpunkter och önskemål. Vi är många som använder Ladok. Våra önskemål och förslag kanske väger tungt men de ska bedömas och prioriteras utifrån konsortiets resurser och övriga lärosätens önskemål.