Universitetsförvaltningen
Universitetsförvaltningens uppgift är att skapa goda förutsättningar för utbildning, forskning och samverkan. Universitetsförvaltningen stödjer konsistoriet, universitetsledningen, områdes- och fakultetsnämnder, institutioner, studenter och verksamheten i övrigt, både strategiskt och administrativt.
Universitetsförvaltningens tre huvuduppgifter är:
- att ge stöd till utbildning och forskning
- myndighetsutövning
- genomföra uppdrag från rektor.
Förvaltningen har också ett ansvar att underlätta för hela universitet att fullfölja sitt myndighets- och arbetsgivaransvar.
Insatsområden
Som ett led i att implementera universitetets övergripande mål och strategier, arbetar förvaltningen under perioden 2022-2024 med tre insatsområden:
- Kunskap och förtroende
- Kvalitet
- Digitalisering
Organisation
Universitetsdirektören är universitetsförvaltningens chef. Förvaltningen är organiserad i fem verksamhetsområden och tre områdeskanslier. Varje verksamhetsområde består av två till fyra avdelningar, totalt 15 avdelningar. Chefen för respektive verksamhetsområde har ansvar för att företräda hela sitt verksamhetsområde samt att återkoppla till detsamma. Uppdraget som verksamhetsområdeschef innehas parallellt med uppdraget som avdelningschef.
Organisationsskiss över universitetsförvaltningen:
Verksamhetsområdeschefer
- Juridik, HR och säkerhet: Per Abrahamsson
- Planering, ekonomi och ledningsstöd: Daniel Gillberg
- Student, kvalitetsutveckling och internationalisering: Karin Apelgren
- Samverkan och kommunikation: Pernilla Björk
- Infrastruktur: Lisbet Holmberg Stark
Förvaltningsspecifika dokument och länkar
Powerpointpresentation av förvaltningen (kort version)
Verksamhetsplan för förvaltningen
Kommunikationsplan för universitetsdirektören och förvaltningens interna kommunikation
VP-processen för förvaltningen
Delegation för enhetschefer vid förvaltningen (länk till blanketter, mallar och verktyg)
Universitetsdirektörens beslutsmöte