Hoppa till huvudinnehållet

Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare Glöm tidigare val

  • Student
  • Medarbetare
  • Alumn
  • Press
Support / Hjälpsidor
Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Glöm tidigare val Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Uppsala universitet
  • MP Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstagarorganisationer
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Din anställning upphör
    • Bisysslor
    • Friskvård
    • Företrädesrätt till högre sysselsättningsgrad
    • Förmåner
    • Försäkringar
    • Föräldraledighet och VAB
    • Introduktion för nyanställda
    • Karriär
    • Kollektivavtal/MBL-förhandling
    • Kompetensutveckling
    • Lär känna ditt universitet
    • Nätverk
    • Pension
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Inköp och upphandling
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diarieföring & arkivering
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning, rekrytering och befordran
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Uppdragsutbildning
  • Forska
    • Avtal
    • EU:s ramprogram
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Forskarnätverk
    • Geodata och GIS
    • Infrastruktur och resurser
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Rådet för forskning
    • Innovationsstöd
    • Stöd för samverkan
    • Utvärderingar
    • Uppsala universitets forskarhandbok
  • Undervisa
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Rådet för utbildning
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska traditioner
    • Alumnverksamhet
    • Donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Mål och strategier
    • Lediga jobb
    • Organisation och styrning
    • Projekt och verksamhetsutveckling
    • Med anledning av kriget i Ukraina
  • Katalogen
  • MP Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen
!
Support och hjälpsidor
  • Vårt UU/
  • Mål och strategier/
  • Lika villkor/
  • Jämställdhetsintegrering/
  • Åtgärder 2023-2025/
  • Gå till Vårt UU Mål och strategier
    • Miljöarbete
    • Lika villkor
      • Funktionsvariation
      • Jämställdhetsintegrering
        • Forskning/Rapporter
        • Halvdag om JiUU
        • Insatser och projekt
        • JiUU-medel
        • Kompetensutveckling
        • Länkar
        • Metoder och verktyg
        • Mål, ansvar, uppföljning
        • PM om JiUU
        • Problem och lösningar
        • Referensgrupp
        • Stöd och samordning
        • Uppföljning
        • Vad är jämtegrering
        • Åtgärder 2023-2025
          • Insatsområden
      • Lagar och förordningar
      • Länkar
      • Organisation
      • Projekt
      • Publikationer
      • Riktlinjer
      • Statistik
      • Nyheter
    • Indikatorer – till mål och strategier
    • Samverkan - definition

Åtgärder 2023-2025

Mål och åtgärder

Mål

  1. Arbetet för att motverka partiskhet i rekryterings- och bedömningsprocesser ska vara långsiktigt och kunskapsbaserat
  2. Det förebyggande arbetet mot trakasserier och sexuella trakasserier ska vara långsiktigt och kunskapsbaserat

Arbetet för att motverka partiskhet i rekryterings- och bedömningsprocesser ska vara långsiktigt och kunskapsbaserat

Åtgärder som ska genomföras av områdes-/fakultetsnämnderna:
  • Arbeta fram, utvärdera och sprida konkreta metoder för att effektivt genomföra följande krav i anställningsordningen:
    -  74 § För att främja jämn könsfördelning inom aktuellt område/anställningskategori ska anställningsprofilen utformas på ett sådant sätt att personer av underrepresenterat kön uppmuntras att söka anställningen.
    - 75 § En bred kartläggning, annonsering och aktiv eftersökning av potentiella sökande ska göras. Personer av underrepresenterat kön ska uppmuntras att söka aktuell anställning. Lediga anställningar ska beskrivas könsneutralt.
  • Tillämpa forskningsbaserad kunskap om biasreducerande processer och praktiker vid rekrytering, befordran och resursfördelning.
  • Säkerställa kvaliteten i universitetets beredningsprocesser för att identifiera och nominera kvalificerade forskare, oavsett kön, till externa anslag.14
  • Stärka universitetets förmåga att attrahera excellensmedel i internationell konkurrens genom att tydligare uppmuntra och stödja konkurrenskraftiga forskare av underrepresenterat kön att söka sådana medel.

Det förebyggande arbetet mot trakasserier och sexuella trakasserier ska vara långsiktigt och kunskapsbaserat

Åtgärder som ska genomföras av HR-avdelningen :
  • Följa upp resultaten av tidigare nämnda enkätstudie och de forskningsbaserade råd och rekommendationer som där ges för att förebygga sexuella trakasserier och genusbaserad utsatthet.
  • Analysera resultatet för Uppsala universitet utifrån enkätstudien för att kunna identifiera vilka problem som finns och vilka åtgärder som behöver vidtas för att förebygga trakasserier och sexuella trakasserier.
  • Implementera nya stödmaterial och arbetssätt baserade på föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1) och organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4). Likavillkorsperspektivet är integrerat i arbetet.
  • Presentera, implementera och utvärdera en enkät om trakasserier och sexuella trakasserier, som är en fördjupning av universitetets OSA-enkät inom det systematiska arbetsmiljöarbetet (OSA är en förkortning för organisatorisk och social arbetsmiljö).
  • Utveckla och implementera en digital utbildning om härskartekniker med rekommendationer om vad både utsatta för, och vittnen till, trakasserier kan göra.
  • Säkerställa att chefs- och ledarskapsutbildningar är utformade så att chefer och ledare får kunskap om ledarskapets betydelse för förebyggande arbete mot sexuella trakasserier och trakasserier.
  • Undersöka möjligheten att regelbundet erbjuda det forskarna kallar åskådarutbildningar (”bystander training”) till alla delar av verksamheten. Åskådarutbildningar fokuserar på att utbilda presumtiva vittnen till trakasserier och sexuella trakasserier så att de känner igen och vet vad de ska göra för att hjälpa personer som blir utsatta.

Innehållsansvarig: Ann-Sofie Wigg Bodin 25 januari 2023

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Glöm tidigare val Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Visselblåsarfunktion
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris
Uppsala universitet använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om kakor.