Hoppa till huvudinnehållet
Du besöker just nu Medarbetarportalen utan att vara inloggad. Logga in så får du tillgång till personanpassat material. Logga in Externa användare
Support / Hjälpsidor

SysInfo SysInfo

Medarbetarportalen - Uppsala universitet
  • In English
  • Logga in
    • Gemensam webbinloggning
    • Externa användare
    • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Start
  • Din anställning
    • Allt om din lön
    • Arbetstid
    • Arbetsmiljö och lika villkor
    • Att vara anställd
    • Bisysslor
    • Ersättningar/utlägg
    • Friskvård
    • Förmåner
    • Föräldraledighet och VAB
    • Karriär
    • Kompetensutveckling
    • Nyanställd
    • Nätverk
    • Semester
    • Sjuk- och friskanmälan
    • Övriga ledigheter
  • Stöd och service
    • Beställa varor och tjänster
    • Blanketter, mallar och verktyg
    • Campusområden/institutioner m.m.
    • Dataskyddsförordningen
    • Diariet - W3D3
    • Ekonomi
    • Försäkringar
    • Handböcker
    • Internationalisering
    • IT och telefoni
    • Juridik, dokument- och ärendehantering
    • Kommunikation
    • Kompetensförsörjning / Rekrytering
    • Konferens och resfria möten
    • Kris och krisstöd
    • Lokaler
    • Miljöarbete
    • Resor
    • Studentrekrytering
    • Säkerhet
    • Upphandling
  • Forska
    • Avtal
    • Finansiering
    • Forskarutbildning
    • Forskningsetik
    • Forskningsdata
    • Geodata och GIS
    • Internationella nätverk och samarbetsprojekt
    • Kommunicera din forskning
    • Publicera och registrera
    • Sprid din forskning – Wikipedia
    • Stöd för innovation och samverkan
    • Utvärderingar
  • Undervisa
    • Corona vt 2021
    • Distansundervisning
    • E-lärande
    • Juridik och regelverk
    • Konferenser, kurser och seminarier
    • Kvalitet och utvärdering
    • Läsår, terminer och perioder
    • Pedagogisk utveckling
    • Språkverkstaden för lärare
    • Studieadministration
    • Studentportalen
    • Stöd och service till lärare
    • Stöd och service till studenter
    • Utbildningens ramar
    • Utbildningsutbud
  • Vårt UU
    • Akademiska högtider
    • Alumn
    • Coronaviruset - covid-19
    • E-förvaltning
    • Film- och nyhetskanaler
    • Fundraising, donationer och sponsring
    • Internationella nätverk
    • Kalendarium
    • Kvalitetsutveckling
    • Lika villkor
    • Lediga jobb
    • Miljöarbete
    • Organisation och styrning
    • Priser och utmärkelser
    • Pågående projekt
    • Universitetsövergripande rapporter
    • Centralarkivet
  • Katalogen
  • Start
  • Din anställning
  • Stöd och service
  • Forska
  • Undervisa
  • Vårt UU
  • Katalogen

NavigateServicePortlet NavigateServicePortlet

!
Support och hjälpsidor

Här-är-du Här-är-du

  • Vårt UU/
  • Coronaviruset - covid-19/
  • Information till dig som behöver arbeta hemifrån/

PageHeaderPortlet PageHeaderPortlet

NavigatePortlet NavigatePortlet

  • Coronaviruset - covid-19
    • Information till prefekter/chefer med anledning av corona
    • Information till dig som undervisar
    • Information till dig som behöver arbeta hemifrån
    • Länkar – viktiga webbsidor
    • FAQ – Vanliga frågor och svar
    • Disputationer och covid-19

TextPortlet TextPortlet

Information till dig som behöver arbeta hemifrån

Information till dig som behöver arbeta hemifrån

Du som pendlar till och från arbetet

Folkhälsomyndigheten har gjort bedömningen att det för närvarande fortfarande är viktigt att kollektivtrafiken fungerar och att friska personer kan åka till jobbet och skolan. Det är viktigt att du stannar hemma om du känner dig sjuk, men om du har möjlighet kan det vara en god idé att arbeta hemifrån, det gäller särskilt dig som bor i Stockholmsregionen.

Samråd med chef

Varje medarbetare samråder alltid med sin närmaste chef angående arbete hemifrån.

Teknisk utrustning

Vilken utrustning behöver du för att få en acceptabel arbetsplats hemma?  Räcker det med en laptop? Behöver du tangentbord och datormus? Gå igenom dina behov med närmaste chef. Obs! Se till att ha laddare tillgänglig till din bärbara dator.

Verktyg för digitala arbetssätt och tillgänglighet

Alla medarbetare som arbetar hemifrån förväntas vara tillgängliga på e-post och telefon under kontorstid.

Andra verktyg som fungerar utmärkt även vid hemarbete:

  • Mötesverktyget Zoom, se instruktioner för Zoom.
    Ladda ner bakgrundsbild till Zoom.

    Vanliga frågor och svar ang. Zoom.
  • Skype for business, Lösningen ska avvecklas under 2020 men fungerar fortfarande för möten, som ett alternativ till Zoom. Instruktioner för S4B.
  • Digital signatur (e-signatur) - rättsligt likvärdig en vanlig analog signatur. Mer om digital signatur

Angående anslutning via VPN (virtuellt privat nätverk): De flesta av universitetets digitala tjänster och webbsystem – så som Zoom, Medarbetarportalen, myfiles.uu.se och InfoGlue – är fullt tillgängliga att använda hemifrån utan en VPN-anslutning, så länge man loggar in via gemensam webbinlogging. Vissa system kräver dock VPN för åtkomst utanför universitetets lokaler. De vanligaste systemen listas nedan. Är du osäker om du kommer åt en digital tjänst hemifrån, prova gärna utan VPN-anslutning först (för att undvika överbelastning av VPN-systemet).

System som kräver VPN vid hemarbete: 

  • Uskriftsystemet eduPrint -även när du arbetar hemifrån kan du skriva ut med eduPrint. Du behöver koppla upp dig med VPN när du ska göra din utskrift från datorn, när den gått iväg kan du koppla ner dig igen. Du har sedan 72 timmar på dig att hämta utskriften på valfri eduPrint-skrivare på universitetet.
  • Ekonomisystemet Raindance 
  • Systemet för att publicera på digitala skärmar (Diskus)
  • Administration av – och åtkomst till – vissa moln- och lagringsystem (t.ex. Argos, Polacksbackens molntjänst m.fl.) kan kräva VPN, särskilt montering av enheter från en filserver. Prova dig fram eller kontakta servicedesk.

Har du frågor eller saknar möjlighet att ansluta med VPN-tjänst, kontakta servicedesk.

Bibliotek

Uppsala universitetsbibliotek håller fortsatt öppet för studier och forskning, men med vissa inskränkningar för att minska smittspridningen. Samtidigt har man gjort en snabb och omfattande förstärkning av de digitala tjänsterna.

Vanliga frågor och svar

Innehållsansvarig: mpredaktionen@uadm.uu.se 20 november 2020

Till er som jobbar på distans

Kom ihåg att ni inte får samma skydd hemma som våra brandväggar ger datorer uppkopplade på universitetsnätet.

Var som alltid vaksam, klicka inte på tveksamma länkar och öppna inte okända bilagor. Just nu florerar till exempel ett e-postmeddelande där avsändaren utger sig för att vara från DHL, men i själva verket har mejlet en bilaga med skadlig kod.

Anmäl misstänkta meddelanden till security@uu.se

Myndigheten för säkerhet och beredskap (MSB) har tagit fram information i form av bl.a. två faktablad som stöd och information för distansarbete.
 

Innehållsansvarig: mpredaktionen@uadm.uu.se 03 april 2020

PageFooterPortlet PageFooterPortlet

  • In English
  • Support och hjälpsidor
Logga in
  • Gemensam webbinloggning
  • Externa användare
  • Osäker på vad du ska logga in som?
  • Kontakta oss
  • Telefon, växel internt: 987
  • Telefon, växel externt: 018-471 00 00
  • Redaktionen
  • Registrator
  • Support
  • Tillgänglighetsredogörelse
  •  
  • Org. nr: 202100-2932
  • VAT-nr: SE202100293201
  • PIC: 999985029
  • Fakturaadress
  •  
  • Vid en krissituation
  • Vid akut fara för liv, hälsa eller egendom ring SOS alarm (00) 112.
  • Vid allvarlig händelse, ring universitetets larmnummer 018‑471 25 00.
  • Checklista vid kris