Sponsring
Sponsring är ett samarbete på affärsmässiga grunder till ömsesidig nytta för två eller flera parter. Uppsala universitet bjuder in företag och organisationer att samarbeta kring vissa utvalda, angelägna projekt.
Allmänhet, anställda och studenter ska alltid kunna känna förtroende for att Uppsala universitets verksamhet bedrivs sakligt och korrekt samt att forskning och utbildning präglas av integritet och självständighet. Noggranna överväganden ska alltid göras i samtliga fall som rör sponsring. Krav på avgörande inflytande från externa intressenter i beslutsprocesser vid Uppsala universitet får ej förekomma.
Riktlinjer
- Sponsringsavtal får inte tecknas som innebär att en sponsor får exklusiv rätt att leverera varor eller tjänster till Uppsala universitet.
- Skriftliga avtal ska alltid upprättas, oavsett ekonomisk omfattning eller om ersättning utgår i form av varor eller tjänster i stallet för kontanta medel.
Sponsringsverksamheten samordnas av Development Office. Avdelningen verkar i nära dialog med Uppsala universitets ledning, fakulteter, institutioner, bibliotek, museer och andra avdelningar inom universitetsförvaltningen, men också direkt med enskilda forskargrupper och forskare.